Chipsy kokosowe – superpyszne i superzdrowe! Co warto o nich wiedzieć?

Kokos kojarzy się nam głównie z olejem kokosowym i wiórkami. Nie wszyscy jednak wiedzą, że z tego orzecha da się wyprodukować także chipsy kokosowe, które, w porównaniu ze zwykłymi chipsami sklepowymi, zawierają cenne witaminy i minerały, a nie wyłącznie puste kalorie. Co jest w nich takiego wyjątkowego i dlaczego warto je chrupać? Podpowiadamy!

Jak powstają chipsy kokosowe?

Chipsy kokosowe powstają z miąższu orzecha palmy kokosowej. Rośliny te można spotkać w Azji lub w Ameryce Południowej, choć najczęściej palmy kokosowe kojarzą się nam z obrazkami przedstawiającymi piękne, tropikalne plaże. To właśnie z rosnących na nich orzechów pozyskuje się wodę kokosową, olej kokosowy, wiórki i wspomniane już chipsy kokosowe.

Jak powstają chipsy kokosowe? Aby uzyskać chrupiące chipsy, miąższ orzecha kokosowego należy po prostu wysuszyć, poddając go działaniu wysokiej temperatury, co z powodzeniem można zrobić w domowym piekarniku. Jeśli jednak nie chcemy robić ich samodzielnie, na półkach sklepowych znajdziemy szeroki wybór gotowych produktów, idealnych do chrupania. Podczas ich produkcji nie dodaje się cukru i zbędnych dodatków, więc jest to produkt w pełni naturalny!

Jakie właściwości mają chipsy kokosowe?

Chipsy kokosowe nie dość, że dobrze smakują, to są dla nas także źródłem witamin. Zawierają witaminy: E, K, C oraz witaminy z grupy B, w tym witaminę B9, czyli kwas foliowy, który jest polecany kobietom w ciąży oraz tym, które planują powiększenie rodziny. Chipsy z kokosa są także bogate w: żelazo, potas, magnez, wapń, fosfor i mangan, czyli składniki mineralne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Dodatkowo mogą stanowić źródło białka (w 100 g chipsów kokosowych znajduje się 5-6 g białka), dlatego warto, aby znalazły się one w menu osób stosujących dietę wegetariańską i wegańską.

Dzięki wysokiej zawartości potasu (aż 600 mg na 100 g produktu) chipsy kokosowe mogą mieć wpływ na prawidłową pracę serca, układu nerwowego i funkcjonowanie mięśni. Ponadto potas pomaga utrzymać równowagę kwasowo-zasadową oraz prawidłowe funkcjonowanie gospodarki wodnej w naszym organizmie. Natomiast obecny w chipsach błonnik to sprzymierzeniec jelit. Jego wysoka zawartość wspomaga układ trawienny, przyspieszając metabolizm i regulując trawienie, i zwiększa uczucie sytości.

W miąższu kokosa znajduje się również kwas laurynowy, który naturalnie występuje w mleku matki. Ma on działanie przeciwwirusowe i antybakteryjne, a przeprowadzone badania wskazują, że potrafi zniszczyć wiele rodzajów bakterii, wirusów i grzybów, w tym np. pleśniawki, candidę czy grzybicę.

Z czym jeść chipsy kokosowe?

Takie chipsy to świetna przekąska sama w sobie. Jednak mogą one stanowić również doskonały dodatek do sałatek, kaszy jaglanej z owocami, płatków owsianych lub np. do lodów. Świetnie sprawdzą się w daniach kuchni azjatyckiej, a także jako składnik koktajli lub dodatek do deserów.

Ile kilokalorii mają chipsy kokosowe?

Pamiętajmy jednak, że chipsy kokosowe to kaloryczna przekąska! W 100 g tego produktu znajduje się bowiem aż 600 kcal!  Warto zatem spożywać je z umiarem, zwłaszcza jeśli stosujemy dietę odchudzającą, choć niewątpliwym ich atutem jest wysoka zawartość błonnika, który zwiększa uczucie sytości i nie odkłada się w tkance tłuszczowej.

Czy warto sięgnąć po chipsy kokosowe? Oczywiście! Zamieńmy niezdrowe przekąski zawierające dużą dawkę soli lub cukru na przekąskę w formie kokosa, który wpływa pozytywnie na funkcjonowanie naszego organizmu. Dzięki obecności błonnika chipsy kokosowe szybko i na dłużej zaspokoją nasz głód, a naturalnie występujące w nich średniołańcuchowe nasycone kwasy tłuszczowe, nie przyczynią się do przyrostu tkanki tłuszczowej, ponieważ organizm wykorzystuje je bezpośrednio jako źródło energii. To zupełnie inaczej niż w przypadku chipsów ziemniaczanych czy innych niezdrowych przekąsek.

 

Wypróbuj także chipsy kokosowe w nietypowej wersji i przygotuj z nich kokosowy boczek!

Składniki:

– chipsy kokosowe – 1 szklanka

– oliwa z oliwek – 1 łyżka

– sos sojowy – 2 łyżki

– syrop klonowy – 2 łyżeczki

– ostra papryka – ½ łyżeczki

– wędzona papryka – 1 łyżeczka

– słodka papryka – ½ łyżeczki

– sól – szczypta

Sposób przygotowania:

  1. Piekarnik rozgrzej do 175°
  2. Wymieszaj ze sobą wszystkie przyprawy.
  3. Chipsy kokosowe wsyp do miski, dodaj połączone przyprawy i całość dokładnie wymieszaj.
  4. Rozłóż na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i piecz ok. 5-10 min od czasu do czasu mieszając, aby chipsy się nie przypaliły.
  5. Ostudź.

Kokosowy bekon można przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku lub w słoiku. Idealnie pasuje do sałatek.