Jak się przygotować do zimowego szaleństwa?

Zima trwa, a wraz z nią – trwa sezon na sporty zimowe! Pewnie od dawna planowaliście wypad na narty czy snowboard. Szukaliście odpowiednich miejsc, ocenialiście trasy, liczbę wyciągów, sprawdzaliście temperatury i ilość śniegu. Później przyszedł czas na wybór noclegu w atrakcyjnej cenie. Przygotowania to zawsze bardzo istotny element podróży. Jednak czy wszyscy przygotowaliście swoje organizmy na zimowe szaleństwo? Mamy dla Was 5 zasad, których warto przestrzegać!

 

1. Trening przed wyjazdem

Jeśli chcecie uniknąć kontuzji, nie możecie pominąć treningu przed wyjazdem. Najwięcej urazów powstaje w wyniku nieprzygotowania organizmu do wysiłku. Siedzący tryb życia, brak regularności w uprawianiu sportów – to prowadzi do przeciążenia mięśni i stawów. Jeśli jesteście aktywni fizycznie, zwróćcie uwagę, czy podczas treningów angażujecie odpowiednie partie mięśni.

Treningi powinny prowadzić do zwiększenia siły i wytrzymałości mięśni nóg, brzucha, pleców i ramion. Świetną propozycją dla narciarzy jest wspinaczka, która angażuje wszystkie mięśnie i wzmacnia wytrzymałość. Regularna jazda na rowerze, rolkach, bieganie także mogą wpisywać się w trening przed zimowym wyjazdem. Jeśli wybieramy siłownię – warto skorzystać ze sprzętów angażujących mięśnie nóg i pośladków. Świetnym sposobem na całoroczną kondycję narciarską jest korzystanie z nartorolek!

 

2. Ćwiczenia rozgrzewkowe przed wejściem na stok

Przed wejściem na stok – obowiązkowo rozgrzewka! Powinna trwać około 10 minut. Nie warto skracać tego czasu, nawet jeśli bardzo nie możemy się doczekać szusowania po stoku – śnieg nie ucieknie, a nasze ciało podziękuje nam za te kilka chwil rozruchu, odwdzięczając się brakiem urazów. W drodze na aktywny zimowy wypoczynek przejrzyjcie Internet w poszukiwaniu przykładowych rozgrzewek. W sieci znajdziecie naprawdę wiele materiałów video i poradników, które pomogą Wam dobrać zestaw rozgrzewających ćwiczeń dopasowanych do Waszych potrzeb.

Jeśli zastanawiacie się, czy rozgrzewka powinna się odbyć tuż przed zjazdem, czy może przed wejściem na wyciąg – rozwiewamy wątpliwości. Najlepiej rozgrzewać się tuż przed zjazdem. W tracie wjazdu wyciągiem rozgrzany organizm wychładza się i… rozleniwia.

Po zakończonym dniu na stoku nie zapomnijcie o rozciąganiu! Dzięki temu zminimalizujecie ryzyko tak zwanych zakwasów.

 

3. Dieta narciarza

W trakcie zimowego szaleństwa nasze organizmy zużywają energię nie tylko na ruch, ale i na ogrzanie ciała. Jak zatem powinna wyglądać dieta, gdy uprawiamy sporty zimowe? Około 60% energii powinno pochodzić z węglowodanów, około 15% z białka i około 25% z tłuszczów. Stawiamy na węglowodany, ponieważ to one są paliwem dla naszych pracujących mięśni. Ważne jest także odpowiednie nawodnienie. Odwodnienie kojarzymy głównie z upałami, a zimą w trakcie wysiłku równie łatwo jest się doprowadzić do takiego stanu.

Dzień powinniśmy zacząć od porządnego śniadania. W tej roli świetnie się sprawdzą gotowe owsianki OneDayMore z doskonale dobranymi składnikami. Warto postawić na takie śniadanie w wersji na ciepło – zadbamy nie tylko o odżywienie, ale również o rozgrzanie się. Alternatywą może być jajecznica, podana z razowym chlebem. Rozgrzejemy się również herbatą – można ją wzbogacić o imbir, laskę cynamonu, cytrynę i miód. Drugie śniadanie? Węglowodany w postaci porcji ulubionego musli (np. Musli Sportowców OneDayMore) z mlekiem, jogurtem lub napojem roślinnym będzie strzałem w dziesiątkę! W roli wspomagaczy dobrej formy sprawdzą się również shaki owocowe lub owocowo-warzywne. W ciągu dnia na stoku warto sięgać po przekąski, wodę i ciepłą herbatę lub kawę. Natomiast po zakończonym aktywnym dniu – warto wybrać się na pożywny obiad lub obiadokolację. Najlepiej, aby był to posiłek węglowodanowo-białkowy – wybierzmy mięso kurczaka, indyka, do tego kaszę, ryż, makaron lub postawmy na ryby takie, jak łosoś, pstrąg czy tuńczyk. Taki posiłek wspomaga regenerację białek w mięśniach.

 

4. Jakie przekąski zabrać do jedzenia na stok?

Wspomnieliśmy wcześniej o przekąskach – postawmy na te, które są niskoprzetworzone i które łatwo spakować. Batony zbożowe, suszone owoce, orzechy, banany, gorzka czekolada – tych produktów nie powinno zabraknąć w Twoim plecaku. Jeśli znajdzie się w nim miejsce na pożywne Snacks! OneDayMore, to lepiej dla Ciebie i Twojej formy! Te chrupiące kompozycje dostępne w trzech wariantach zawierają składniki, które w zdrowy sposób pomogą narciarzom odzyskać siły, a dzięki kompaktowemu opakowaniu zawsze będą pod ręką!

 

5. Bezpieczeństwo i ochrona

Na koniec ważne przypomnienie! Chrońcie swoje ciała również przed zimnem. Postawcie na profesjonalną odzież, która zapobiegnie przemarznięciu i zabezpieczy Was przed mrozem. Chrońcie też głowę za pomocą kasku.

 

Dzięki tym zasadom Wasz urlop z pewnością będzie udany!

Komentarze:

Brak komentarzy