• 25% rabatu w Klubie
  • Darmowa dostawa od 75zł dla Klubowiczów
  • Wysyłka nawet w 24h
  • Unia Europejska

Od czytania do zmiany odżywiania! 5 inspirujących książek o gotowaniu i diecie

Diety są różne, tak jak różne są indywidualne potrzeby osób, które wybierają konkretny sposób odżywiania się. Przyglądając się własnym przyzwyczajeniom i decyzjom, pewnie przyznasz nam rację – ilu ludzi, tyle definicji stwierdzenia „staram się jeść zdrowo”. W OneDayMore dbamy o Twoje zdrowe nawyki, dlatego chcemy zainspirować Cię do poszukiwań i zmian. Tym razem za pośrednictwem książek!

Autorzy pozycji, które wybraliśmy dla Ciebie do tego zestawienia, to specjaliści od smaku, zdrowego odżywiania, ułatwiania sobie życia w kuchni i czerpania przyjemności z jedzenia. Sprawdź, jakie książki warto przeczytać, by spojrzeć na pusty talerz jak na ekscytujące wyzwanie i… zmienić coś w diecie na wiosnę. I na lepsze.

1. „PROSTO”, Yotam Ottolenghi

Ta książka to koniec wymówek, które brzmią: „przygotowałbym/-wałabym coś innego niż zwykle, ale to na pewno za trudne i mam za mało czasu”. Ottolenghi stworzył kolekcję 140 przepisów łączących w sobie dwa pozornie wykluczające się założenia: dania mają być proste w przygotowaniu, ale niebanalne w smaku i sposobie podania. Nie powiedzielibyśmy jednak, że to książka dla leniwych – to pozycja dla tych, którzy chcą odkrywać nowe smaki, ale nie do końca wierzą w swoje umiejętności i ciągle brakuje im czasu.

Z taką pomocą pod ręką każdy jest w stanie wprowadzić nieco ożywczych zmian do codziennego menu. Niewątpliwą zaletą receptur Ottolenghiego jest również to, że opierają się one na prostych, powszechnie dostępnych składnikach (prawdopodobnie macie je teraz w lodówce!). Jeśli szukasz więc kompromisu między szybkim tempem życia a dobrym, przygotowywanym samodzielnie jedzeniem, zajrzyj do świata tego izraelskiego kucharza. Przy stole zastawionym prostymi pysznościami czas na pewno trochę zwolni.

2. „FOOD PHARMACY” i „FOOD PHARMACY. PRZEPISY”, Lina Nertby Aurell i Mia Clase

Wzmacnianie odporności organizmu to temat, który aktualnie nie schodzi z afisza, jednak autorki książki „Food Pharmacy” słusznie przekonują, że powinien on być dla nas istotny nie tylko w obliczu zagrożenia chorobą, ale na co dzień. Co więcej, rewolucjonizują nasze spojrzenie na zdrowie i odżywianie (oraz uzmysławiają, jak wiele jedno ma wspólnego z drugim), stawiając tezę, zgodnie z którą za 80% naszej odporności odpowiada jelito grube. Co zrobić z taką wiedzą? Smacznie ją wykorzystać! I „dokarmiać odporność”, kiedy tylko się da.

W książce „Food Pharmacy”, którą autorki napisały we współpracy z profesorem medycyny Stigiem Bengmarkiem, znajdziesz naukową wiedzę na temat zależności między stanem flory bakteryjnej jelit a zdrowiem człowieka, ale jest ona podana w wyjątkowo lekki (wręcz zabawny!) sposób. Pozycja zawiera również przepisy kulinarne, ale zdecydowanie więcej receptur zasiliło drugą książkę duetu blogerek. „Food Pharmacy” trafiła do naszego zestawienia, bo wierzymy, że właściwe odżywianie to jedna z ważnych dróg do lepszego zdrowia i samopoczucia. Zdecydowanie warto w nią wyruszyć – być może z Aurell i Clase jako przewodniczkami?

3. „O JABŁKACH”, Eliza Mórawska

Smak to takie niewidzialne pudełko na wspomnienia, do którego zaglądamy, próbując dobrze znanych nam potraw. Do podobnego wniosku nietrudno dojść, czytając „O jabłkach” Elizy Mórawskiej, dziennikarki, która w wieku 12 lat odkryła kuchenne szuflady, a chwilę później – miłość do gotowania. Dlaczego polecamy tę książkę? Ponieważ dieta to nie tylko harmonogram posiłków skomponowanych pod dyktando bilansu kalorycznego: to suma smaków, które lubimy od zawsze, produktów, które znamy z rodzinnych stron, i przepisów, które są z nami od pokoleń.

Książka Mórawskiej to sentymentalny akcent w tym zestawieniu i zwrot w stronę typowo polskich, sezonowych smaków oraz przepisów. Polecając ją, zachęcamy Cię również do zamyślenia się nad pytaniem: jaki smak i jakie danie sprawiają, że mogę podróżować w czasie? Które z nich najlepiej pamiętam z dzieciństwa?

4. „NIENASYCONE”, Marianne Pfeffer Gjengedal, Klaudia Iga Pérès

Zmiana jest kobietą, dlatego w naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć tej książki! Znajdziesz w niej 14 portretów inspirujących, silnych i niesamowitych kobiet, ale w odsłonie, która zaskakuje i zachwyca. Każdej z bohaterek autorki książki „Nienasycone” przyporządkowały 99 przepisów, które kojarzą się z ich życiem, otoczeniem, ich osiągnięciami, marzeniami i niepowtarzalnym stylem.

Książka przepełniona pomysłowością, nieskrępowaną wyobraźnią autorek i niesamowitą woman power pozwala odnaleźć w sobie niepowtarzalność i siłę – a to pierwszy krok w stronę dokonywania pozytywnych zmian (na przykład w sposobie odżywiania się, ale nie tylko!). W „Nienasyconych” nie znajdziemy fitreceptur ani 50 sprawdzonych sposobów na to, jak schudnąć w dwa tygodnie. Przepisy stworzone przez Gjengedal i Pérès mają inne zadanie: zapraszają Cię do świata fascynujących bohaterek, pozwalają zasiąść z nimi do wspólnego posiłku, by ostatecznie pozostawić po sobie coś bardzo wartościowego: apetyt na życie. Smacznego!

5. „BEZ JAJ. ROŚLINNA CUKIERNIA”, Agata Wilkowska

Choć książek z wegańskimi przepisami na słodkości jest mnóstwo, do zestawienia wybraliśmy „Bez jaj…” ze względu na wrażenie, z jakim zostaje się po lekturze tej pozycji. Podróż przez roślinne smaki i receptury Agaty Wilkowskiej jest niczym przyjemna posiadówka ze znajomymi, którzy dzielą się z Tobą swoimi sekretnymi sposobami na to, by wegański biszkopt był puszysty, a wegańska beza najlepsza na świecie.

Swoboda i luz, nieograniczone możliwości własnego modyfikowania przepisów autorki oraz charakter otwartego notatnika, który nadała swojej książce, sprawiają, że przygotowywanie wegańskich deserów i wypieków traci status elitarności i przestaje jawić się jako skomplikowane wyzwanie dla specjalistów cukierników. Przejście na roślinną stronę mocy jest jeszcze łatwiejsze dzięki bazie podstawowej wiedzy o zamiennikach odzwierzęcych produktów, którą otrzymujesz na starcie, zanim przystąpisz do podboju świata wegańskich słodkości.

Jednym zdaniem: jeśli słodka, roślinna rewolucja w kuchni, to taka, która nie odbierze nam apetytu na dokonywanie coraz to nowszych odkryć i zdobywanie nowych umiejętności. Z Agatą Wilkowską zwrot w kierunku pieczenia bez jaj, nabiału i cukru jest przyjemny i prosty, a przecież o to powinno chodzić w gotowaniu, także wtedy, gdy jesteśmy na diecie eliminacyjnej!

Zestawienia mają to do siebie, że nigdy nie są kompletne – na tej liście mogłoby się znaleźć znacznie więcej tytułów, które inspirują, odkrywają przed nami nowe diety i podsuwają wyjątkowo smaczne kulinarne rozwiązania. Jesteśmy ciekawi, co Ty dorzuciłbyś do naszego TOP 5! Jakie książki zmieniły Twoje podejście do odżywiania się? Jaki autor sprawił, że zacząłeś patrzeć inaczej na codzienne nawyki żywieniowe?

Mamy nadzieję, że spojrzysz na te 5 książek jak na 5 drogowskazów: niech pokierują Cię w stronę pozytywnych zmian, zainspirują do nich i pobudzą apetyt na zdrowe podejście do jedzenia. Miłej podróży po 5 różnych kulinarnych światach!

Komentarze:

Brak komentarzy