Pomelo

Pomelo? Samo zdrowie! Ten cytrus przypominający w smaku słodkiego grejpfruta zdecydowanie warto włączyć do swojej diety. Dojrzałe pomelo osiąga rozmiar do 20 cm średnicy i może ważyć nawet 2 kilogramy. Owoc okrywa gruba skóra, a środek wypełnia podzielony na części soczysty miąższ. Kryje on w sobie duże ilości witamin, a przy tym jest niskokaloryczny. Brzmi świetnie, prawda? Pyszny i soczysty miąższ to niejedyna jadalna część pomelo! Można spożywać również jego skórkę. Kandyzowana lub starta doskonale sprawdzi się jako dodatek do ciast oraz deserów.

Mało kalorii i mnóstwo witamin – tak w skrócie można opisać pomelo. Dojrzały owoc jest przede wszystkim doskonałym źródłem witaminy C, która ma silne właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu zmniejsza ilość wolnych rodników. Wspomaga również układ odpornościowy.

W pomelo znajdziemy także witaminy z grupy B. Witamina B1, inaczej tiamina, wspiera układ nerwowy, a także pracę serca. Ryboflawina, znana jako witamina B2, pomaga zachować zdrową skórę i wspiera prawidłowy proces widzenia. Pomelo zawiera również witaminę B3, czyli niacynę, oraz witaminę B6, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a także zmniejszają uczucie zmęczenia i znużenia.

Innym cennym składnikiem, który znajduje się w pomelo, jest błonnik pokarmowy, wspierający pracę układu pokarmowego. Dodatkowo zwiększa on uczucie sytości, a dzięki temu owoc zaspokaja głód na dłużej. Pomelo dostarczy Ci również sporej ilości potasu, który odpowiedzialny jest za utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi.

Kupując pomelo, warto zwrócić uwagę na jego wagę. Im owoc jest cięższy, tym więcej zawiera cennego dla zdrowia soku. Nieobrane pomelo można przechowywać (w odpowiednich warunkach) przez nawet 4 tygodnie, ale warto pamiętać, że z każdym dniem wysycha ono coraz bardziej, tracąc soczystość.

 

 

Składnik Zawartość w 100 g
Wartość energetyczna (kalorie) 38 kcal / 159 kJ
Białko <1 g
Tłuszcz ogółem <1 g
Węglowodany 9 g
Błonnik pokarmowy 1 g
Witamina C 61 mg
Wapń 4 mg
Magnez 6 mg
Fosfor 17 mg
Potas 216 mg
Sód 1 mg

 

Źródło: https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/167754/nutrients