Jagody goji – jak je jeść i z czym smakują najlepiej?

Jagody goji nie są w naszej kuchni zupełnie nowym, nierozpoznanym gościem – coś już o nich wiemy, raczej kojarzymy ich smak i orientujemy się, że tworzą pyszne, śniadaniowe kompozycje z płatkami owsianymi, orzechami, innymi suszonymi owocami i jogurtem lub mlekiem.

 

Te małe owoce (spokrewnione z pomidorami i papryką!) mają jednak znacznie więcej zastosowań: sprawdzają się w słodkich i wytrawnych potrawach, w napojach i sałatkach, a dodane do domowych batonów, kulek mocy i ciasteczek sprawiają, że zwykła słodka przekąska zamienia się w wartościowe superfood!

Co ważne, dla osób dbających o zbilansowaną dietę owoce goji są źródłem naprawdę wielu cennych wartości odżywczych, o których przeczytacie w naszym artykule Jagody goji – jaki jest ich sekret?

W jaki sposób wprowadzić je do codziennego menu, by wyjść poza wielokrotnie wypróbowane przepisy? W Tajlandii jagody goji dodaje się do zup jako przyprawę, która – tak jak nasz liść laurowy – sprawia, że potrawa zyskuje charakterystyczny smak. My podzielimy się z Wami równie nieoczywistymi inspiracjami – mamy nadzieję, że dzięki nim rozsmakujecie się w jagodach goji na wiele sposobów!

 

Warzywa i cała reszta – sałatka z jagodami goji, batatami i jarmużem

Słodko-wytrawne połączenia świetnie sprawdzają się w sałatkach, dlatego suszone jagody goji mogłyby trafiać do nich znacznie częściej – tak jak gruszki, winogrona czy żurawiny. Ich lekko słodkawy smak będzie przyjemnym akcentem w warzywnych kompozycjach, które warto podkreślić dodatkowo wyrazistym winegretem na bazie octu jabłkowego, oliwy, miodu, soli i pieprzu.

Wygląd jagód goji powinien zainteresować sałatkożerców estetów – są wręcz stworzone do tego, by ożywiać potrawy, świetnie komponują się z zielenią i pobudzają nasz apetyt na pierwszy i kolejny kęs! Do jakiej sałatki będą pasować najlepiej?

Połączenie jarmużu, batatów i komosy ryżowej z suszonymi jagodami goji, miodowym dressingiem i świeżymi ziołami będzie świetnym pomysłem na lunch lub podwieczorek. Co z nimi zrobić?Pokrojone w kostkę bataty podsmaż z odrobiną gałki muszkatołowej (ostrożnie z ilością, ma bardzo wyrazisty smak!), dodaj jarmuż i szalotkę, a gdy warzywa lekko zmiękną, połącz je z ugotowaną komosą ryżową, jagodami goji i winegretem. Wymieszaj i podaj z posiekaną natką pietruszki.

 

Na upały – lemoniada z jagodami goji

Próbowaliście kiedyś herbacianych mieszanek z suszonymi jagodami goji w składzie? Tak, tam też można je znaleźć – świetnie nadają się bowiem do przyrządzania naparów o właściwościach oczyszczających. Zalane wrzątkiem, podane z cytryną i imbirem rozgrzeją niejeden chłodny wieczór. I chociaż zimę zostawiamy chwilowo za sobą, na bazie naparu możemy przygotować antidotum na upalne dni – lemoniadę z jagodami goji! Jak to zrobić?

Zagotuj wodę i dodaj do niej syrop klonowy. Zalej jagody goji, wymieszaj i odstaw całość do wystudzenia. Gdy napar ostygnie, schładzaj go w lodówce. Dodaj sok z cytryny i zimną wodę – gazowaną, jeśli lubisz lemoniady z bąbelkami! Na koniec kilka listków świeżej mięty i lód, a opcjonalnie – syrop z kwiatów czarnego bzu. Hyćka, bo tak brzmi ludowa i lokalnie wracająca do łask nazwa tego syropu, to prawdziwy pogromca upałów. Świetnie podkreśli smak lemoniady z jagodami goji, ale zanim dodasz ją do naszego napoju, sprawdź, czy nie jest on wystarczająco słodki.

 

Na słodko, ale z supermocą – domowe słodycze z jagodami goji

Jeśli pozwalać sobie na słodkie przekąski, to najlepiej na takie, których misja nie kończy się na trosce o nasze kubki smakowe! O czysty skład słodyczy zadbasz najlepiej, gdy przygotujesz je od podstaw, starannie dobierając surowce. Niech na ich liście znajdą się również jagody goji – bogactwo witaminy C, cynku i żelaza. Z jakimi słodyczami komponują się najlepiej?

Suszone jagody goji możesz dodać do słodkiej masy na domowe kulki mocy, batony musli lub śniadaniowe ciasteczka. Te ostatnie przygotujesz z kilku łatwo dostępnych i zdrowych składników, np. Musli OneDayMore w połączeniu z nasionami chia, pestkami dyni, jajkami, rozpuszczonym olejem kokosowym i cynamonem.

Połącz suche i mokre składniki w osobnych miskach, a następnie wymieszaj ze sobą ich zawartość tak, by uzyskać jednolitą masę. Uformuj ciasteczka za pomocą łyżki na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i piecz ok. 20 minut w piekarniku rozgrzanym do temperatury 170°C. Najlepiej smakują po kilku dniach, więc nie przejmuj się, jeśli przygotujesz ich nieco więcej – zabierz ciasteczka ze sobą do pracy, przechowuj w zamkniętym pojemniku i sięgaj po zdrowy kęs słodyczy przy śniadaniu i kawie.

 

Łyk zdrowia – smoothie i koktajle z jagodami goji

Smoothie to smaczny zastrzyk witamin, który chętnie przyjmujemy u progu wiosny – to właśnie wtedy najbardziej przydaje się nam wsparcie płynące z wartościowych składników diety, takich jak świeże owoce. Włączenie suszonych jagód goji w skład koktajlu to świetny pomysł – dzięki nim z każdym łykiem owocowego napoju mocy jeszcze bardziej zadbasz o kondycję swojego organizmu, dostarczając mu porcję minerałów i antyoksydantów. Smak jakiego smoothie najlepiej uzupełnią jagody goji?

Świetnym połączeniem będzie napój, do którego trafią truskawki, banan i świeży sok z pomarańczy. Nasze małe czerwone bohaterki komponują się również z ananasem i limonką – to idealne smoothie, gdy lubisz bardziej egzotyczne smaki. O płynną konsystencję napoju zadbasz, dodając do składników wodę kokosową lub mleko, np. migdałowe. Proporcje dostosuj do własnych preferencji: Twoje smoothie może być bardziej owocowe, gęste, przypominające napój lub koktajl. Wybierz smak i formę, która najbardziej Ci odpowiada.

Co ważne, jagody goji warto namoczyć w letniej wodzie przed blendowaniem, by nabrały miękkości – smoothie powinno być aksamitne, pozbawione twardszych kawałków suszonych owoców.

 

Owsianka z jagodami goji

Każdy ma swój ulubiony przepis na owsiankę – by zbyt szybko się nie znudziła, warto co jakiś czas zaserwować ją sobie z innymi dodatkami. Obok orzechów, świeżych owoców, nasion i innych ulubionych dodatków ułóż w śniadaniowej miseczce suszone jagody goji i… wgryź się w ich smak!

Energetyczny, czerwony akcent na dobry początek dnia może okazać się lepszy niż łyk kawy. Zwłaszcza gdy masz świadomość, jak wiele cennych składników odżywczych możesz sobie dostarczyć, gdy wprowadzisz jagody goji do diety. Od której inspiracji zaczniesz?