Jagody goji – jaki jest ich sekret?

Jagody goji jakiś czas temu zaistniały w naszej świadomości jako jedno z superfoods, czyli jedzenia, które pozytywnie wpływa na organizm. Korzystanie z dobroczynnych właściwości rośliny nie jest jednak niczym nowym, owoc ten stosowany jest w medycynie chińskiej od tysiącleci i nazywany jest diamentem Wschodu. Jakie właściwości mają jagody goji i co je wyróżnia? Zapraszamy do lektury!

 

Kolcowój pospolity – co to za roślina?

Jagody goji to owoce krzewu o nazwie kolcowój pospolity. Owoce rośliny, czyli podłużne jagody o długości 2 cm, są bardzo delikatne. Aby ich nie uszkodzić przy zbiorach, strząsa się je z krzewów, zamiast zrywać. Cała roślina uchodzi za trującą, również świeże owoce, ze względu na zawartość atropiny, która zostaje dezaktywowana w czasie obróbki termicznej, np. suszenia. Powszechnie jagody goji spożywa się w formie suszonej, a w Chinach stosuje się je również do gotowania zup.

 

Jakie właściwości mają jagody goji?

Jagody goji zawierają białko, w którego skład wchodzi 18 aminokwasów. Owoce te są bogate w błonnik pokarmowy, który ułatwia procesy trawienne, usprawnia pracę jelit i tym samym może wspomagać proces odchudzania.

Najcenniejszym składnikiem jest jednak kompleks polisacharydowy LBP. Działa on korzystnie na wątrobę, zatrzymując uszkodzenia oksydacyjne. Wykazuje również właściwości oczyszczające wątrobę z toksyn. Związek polisacharydowy LBP stymuluje układ odpornościowy i wykazuje właściwości przeciwutleniające. Dzięki temu jagody goji pomagają w profilaktyce chorób nowotworowych i spowalniają tempo rozwoju choroby. Badania laboratoryjne pokazały również, że związek ten odpowiada za zmniejszenie insulinooporności oraz hiperglikemii u cukrzyków.

Jagody goji korzystnie wpływają na narząd wzroku. Zeaksantyna, z podgrupy karotenoidów, chroni siatkówkę oka przed promieniowaniem UV. Luteina z kolei chroni oko przed działaniem wolnych rodników i zmniejsza ryzyko wystąpienia zaćmy.

Wśród innych korzyści można wymienić pozytywny wpływ na pracę serca ze względu na zawartość betainy. Jagody goji zawierają składniki odpowiedzialne za wzrost stężenia dobrego cholesterolu HDL, jak również za obniżanie poziomu trójglicerydów i cholesterolu LDL w surowicy krwi.

 

Jagody goji – dawkowanie

Zaleca się umiarkowane spożywanie jagód goji (ok. 12 g owoców na dobę). Nie powinny ich spożywać kobiety w ciąży i karmiące piersią, gdyż nie ma pewności, czy są dla nich bezpieczne. Zbyt duże spożycie jagód goji obniża poziom cukru we krwi. Poza tym owoce mogą wejść w reakcję z lekami przeciwzakrzepowymi i lekami na cukrzycę, więc jeśli bierzemy tego typu leki, powinniśmy być ostrożni. Wystarczy jednak zachować umiar, by móc czerpać moc z tych małych czerwonych owoców, pełnych dobroczynnych składników!