Jak zacząć zdrowo się odżywiać? Co jeść?

 

 

Zawieszeni pomiędzy codziennymi obowiązkami, często nie zwracamy wystarczającej uwagi na swój codzienny jadłospis – w natłoku obowiązków i braku czasu zapominamy o zdrowym żywieniu. Zdarza się też, że gubi nas po prostu zbyt duże umiłowanie do niezdrowych produktów. Bez względu na to, jakie są przyczyny tego, że nasza dieta pozostawia wiele do życzenia, warto wprowadzić zmiany – co wcale nie musi być takie trudne, jak nam się wydaje.

 

Bądź ze sobą szczery

 

To pierwszy i jeden z najważniejszych kroków! Trzeba stanąć twarzą w twarz ze swoimi codziennymi nawykami i przestać się oszukiwać, że to, jak dbamy o swoje posiłki, jest wystarczające. W tym celu można przez kilka dni spisywać wszystkie produkty, jakie jedliśmy, nawet najdrobniejsze przekąski. Ten sposób pozwoli nam czarno na białym ocenić, co właściwie robimy źle. Czasami bowiem zapominamy o tym, że danego dnia przez nasz talerz przewinęło się kilka dodatkowych smakołyków, których kaloryczność wykracza już poza nasze dzienne zapotrzebowanie. Podobna niefrasobliwość może się skończyć dodatkowymi kilogramami.

 

Nie wszystko naraz!

 

Jak zacząć zdrowo się odżywiać? Jeśli czujemy, że nasze dotychczasowe przyzwyczajenia dietetyczne są dalekie od ideału, a jednocześnie zdajemy sobie sprawę z tego, że zbyt dużo zmian naraz może nas przytłoczyć i w konsekwencji zniweczyć cały wysiłek, postarajmy się wprowadzać je stadiami. Na początek możemy na przykład wprowadzić do naszej diety więcej warzyw i owoców, rezygnując tym samym z niezdrowych produktów. Bardzo ważne jest jednak ustalenie sobie pewnych etapów, zanotowanie celów, jakie chcemy osiągnąć – tak aby potrzebne zmiany rzeczywiście wdrożyć w swoje życie, a nie zatrzymać się na kilku drobnych modyfikacjach.

 

Wiedza to podstawa

 

Pytanie: „Jak zdrowo się odżywiać?” wymaga od nas pewnej wiedzy, dlatego jeśli chcemy „uzdrowić” naszą dietę, warto zacząć od pozyskania niezbędnych narzędzi. Co to oznacza? Możemy zaopatrzyć się w książki o prawidłowym żywieniu, uczestniczyć w prelekcjach czy warsztatach poświęconych tej tematyce bądź porozmawiać z dietetykiem i podzielić się z nim swoimi problemami lub wątpliwościami.

 

Mamy coś w sam raz dla Ciebie!

Musli Błonnikowe

Musli Błonnikowe

morele suszone, śliwki suszone, tuba 500 g
19,99 zł
Musli Detox

Musli Detox

śliwki suszone, nasiona babki jajowatej, tuba 450 g
19,99 zł
Musli Sylwetkowe

Musli Sylwetkowe

cynamon, miechunki suszone, tuba 450 g
19,99 zł

 

 

Posiłki nie powinny być przypadkowe

 

Kwestia ta ma ogromne znaczenie, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynamy swoją przygodę ze zdrowym odżywianiem. Dlaczego? Brak planu, nieprzemyślane zakupy, niewielka ilość wolnego czasu – to wszystko może sprawić, że ostatecznie, kiedy będziemy głodni, sięgniemy po coś niezdrowego. W miarę możliwości starajmy się planować swoje posiłki i na tej podstawie przygotowywać listę zakupów. Poszczególne potrawy rozkładajmy na konkretne dni, z podziałem na: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, przekąskę, kolację. Jak odżywiać się zdrowo, jeśli jesteśmy bardzo zajęci? Poszukajmy prostych przepisów na smaczne dania, których przygotowanie zajmie maksymalnie kilkanaście–kilkadziesiąt minut.

 

Doceń „superfoods”

 

Zdrowe odżywianie – od czego zacząć? Bardzo istotnym segmentem wiedzy na temat zbilansowanej diety jest grupa zwana „superfoods”. Produkty, które do niej należą, są bardzo cenne z punktu widzenia potrzeb naszego organizmu. Do grona „superfoods” zalicza się między innymi: siemię lniane, jagody goji czy awokado. Warto przemycać je w swoich posiłkach.

 

Jadajmy regularnie!

 

Poruszając temat diety, powinniśmy zadać sobie pytanie nie tylko o to, co jeść, żeby się zdrowo odżywiać, lecz także o to, JAK jeść. Dietetycy kładą duży nacisk na regularność spożywanych posiłków. Zazwyczaj (o ile stan naszego zdrowia nie dyktuje inaczej) zaleca się jedzenie trzech głównych posiłków – śniadania, obiadu i kolacji – oraz dwóch przekąsek. Poza tym bardzo ważne jest również spożywanie potraw bez pośpiechu, z dokładnym rozdrabnianiem w ustach każdego kęsa, dzięki czemu ułatwiamy pracę naszemu żołądkowi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarze podlegają moderacji - nie są publikowane automatycznie.