• 25% rabatu w Klubie
  • Darmowa dostawa od 75zł dla Klubowiczów
  • Wysyłka nawet w 24h
  • Unia Europejska

Czekolada może być zdrowa! Jak poznać dobrej jakości czekoladę?

Wydaje się, że życie bez czekolady jest niemożliwe. Kostkę czekolady zjadamy na osłodę życia, na pocieszenie, na ból, na uczczenie sukcesów – czekolada dobra na wszystko! Statystyki z 2016 roku mówią, że przeciętny Polak zjada 6,3 kg czekolady rocznie. Jak jednak wybrać dobrą czekoladę i która z dostępnych rodzajów jest najlepsza dla naszego organizmu?

Jaka czekolada jest najzdrowsza?

Półki sklepowe uginają się od różnych rodzajów czekolady. Znajdziemy tam białe, mleczne, deserowe, gorzkie, ale i z nadzieniami wszelakiej maści, z suszonymi owocami, płatkami kwiatów, solą… kombinacji jest nieskończenie wiele. Dietetycy jednak mówią jasno i wyraźnie: najlepsza czekolada to gorzka czekolada o jak najwyższej zawartości kakao. Dlaczego i ile gorzkiej czekolady dziennie powinno się jeść?

Gorzka czekolada: właściwości

Dobra i zdrowa czekolada to taka, która w swoim składzie zawiera od 70 do 99% masy kakaowej (do stworzenia której wykorzystuje się ziarno kakaowca). Dietetycy wskazują, że dobroczynne właściwości gorzkiej czekolady, zawdzięczamy obecnym w kakao antyoksydantom, a dokładniej flawonoidom.

Warto także mieć na uwadze, że przeciwutleniacze zawarte w wysokiej jakości gorzkiej czekoladzie chronią nasze komórki przed uszkodzeniami powodowanymi przez wolne rodniki.

Regularne spożywanie 1-2 kostek gorzkiej czekolady dziennie ma dobry wpływ na nasze naczynia krwionośne i zmniejsza wystąpienie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Dodatkowo flawonoidy przeciwdziałają infekcjom, chorobom nowotworowym i układu krążenia (w tym m. in. zawałom serca).

Kakao będące głównym składnikiem gorzkiej czekolady zawiera w swym składzie dużą ilość magnezu, co sprawia, że czekolada pozytywnie wpływa na pracę mózgu i mięśnie. Gorzkie czekolady zawierają średnio 165 mg magnezu w 100 g.

Umysł pobudza również obecna pirazyna, wpływająca na zdolność koncentracji. Ciekawą substancją jest również teobromina. W 2005 roku przeprowadzono badania, które dowiodły, że składnik ten działa łagodząco na kaszel.

Mimo pozytywnego wpływu na organizm należy pamiętać, że wartość energetyczna czekolady (nawet gorzkiej!) to ok. 540 kcal w 100 g produktu dlatego powinniśmy jeść czekoladę z umiarem!

Tłuszcze obecne w czekoladzie to głównie nasycone kwasy tłuszczowe. Aby spożywanie gorzkiej czekolady rzeczywiście przynosiło korzystny wpływ, ważny jest umiar. 1-2 kostki ciemnej czekolady dziennie (ok 20 g) to odpowiednia porcja w diecie.

Jakie cechy powinna mieć prawdziwa gorzka czekolada?

Przede wszystkim zwracajmy uwagę na skład. Gorzka czekolada powinna mieć w składzie od 70 do 99% zawartości kakao. Dobrej jakości czekolada ma błyszczącą powierzchnię – jest twarda, nie wygina się. Gdy ją łamiemy wydaje charakterystyczny trzask, a w miejscu przełamania jest błyszcząca i gładka.

Dobra czekolada to taka, która chrupie, gdy ją gryziemy.

W gorzkiej czekoladzie powinien się znajdować tłuszcz kakaowy, jednak dopuszcza się 5% zawartość tłuszczów roślinnych. Zazwyczaj stosuje się tłuszcz palmowy lub masło shea. Producent ma obowiązek zaznaczyć ich obecność w składzie. Jeśli zależy nam na dobrym jakościowo produkcie – unikajmy czekolad z dodatkiem innych tłuszczów roślinnych, poza kakaowym.

Czytaj także: Dlaczego powinniśmy unikać tłuszczu palmowego?

Ilość cukru zależy od rodzaju czekolady oraz ilości masy kakaowej. Czekolady gorzkie mają prawie dwa razy mniej cukru niż mleczne. Ilość cukru maleje wraz ze wzrostem ilości masy kakaowej, użytej w czekoladzie.

Unikaj także czekolad, które są wzbogacone polirycynooleinianem poliglicerolu. Brzmi jak magia? Chodzi o emulgator E476, który bardzo często dodawany jest do czekolady mlecznej (ale nie tylko!) jako tańszy zamiennik wysokiej jakości składników.

Komentarze:

Brak komentarzy