Gruszka – ciekawostki, kalorie i właściwości

Gruszki to jedne z najpopularniejszych owoców. Są wykorzystywane w kuchni nie tylko jako zdrowa przekąska, ale także jako składnik wielu ciast, deserów, a nawet dań wytrawnych. Poza walorami smakowymi – które są bezdyskusyjne – wykazują też wiele właściwości prozdrowotnych! Jakie zalety mają gruszki i dlaczego powinny się znaleźć w naszej codziennej diecie?

 

Kilka faktów o gruszce

Grusze uprawiano już w starożytnej Grecji. Obecnie uprawia się liczne odmiany, głównie jako rośliny sadownicze. W Polsce wyróżniamy:

  • odmiany letnie: np. lipcówka kolorowa, klapsa (inaczej faworytka),
  • odmiany jesienne: konferencja, bonkreta Williamsa,
  • odmiany zimowe: komisówka, General Leclerc, lukasówka.

W zależności od tego, do czego chcemy ich użyć, możemy sięgnąć po różne odmiany. Dla przykładu, do jedzenia na surowo idealna będzie twardsza lukasówka, klapsa będzie natomiast miała zastosowanie głównie w deserach.

 

Walory prozdrowotne gruszek

Jeden średniej wielkości owoc ma około 60 kcal. Jednocześnie gruszki mają niski indeks glikemiczny (nie powodują nagłego wzrostu glukozy we krwi), więc można po nie sięgać na co dzień. Gruszki to przede wszystkim skarbnica antyoksydantów, które mają wpływ na spowolnienie procesów starzenia się organizmu. Owoce te zawierają m.in. błonnik, który wspomaga proces trawienia i wchłaniania składników odżywczych, witaminę K, która wspomaga krzepnięcie krwi, czy potas, który wspomaga gospodarkę wodno-elektrolitową.

 

Zastosowanie gruszek w kuchni

Gruszka jest zdrową formą przekąski, która będzie dobra zarówno na śniadanie (np. do musli lub domowej owsianki), jak i na drugie śniadanie i deser, a nawet jako składnik obiadu. Popularne dania, w których znajdziemy gruszki, to m.in.:

  • desery, np. musy,
  • kompoty,
  • sałatki owocowe, a także owocowo-warzywne,
  • potrawy z mięs i serów pleśniowych.
Komentarze:

Brak komentarzy