Mango – kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki

Mango jest owocem tropikalnym, występującym naturalnie przede wszystkim w Indiach. Jego historia sięga tysięcy lat! Charakterystyczny słodko-cierpki smak to niejedyna zaleta tego owocu. Mango wykazuje właściwości prozdrowotne i stanowi dobre urozmaicenie codziennej diety!

 

Mango? Z czym to się je?

Mango uprawiane jest głównie w Indiach i Chinach, ale również w Hiszpanii czy Australii. Znanych jest ponad kilkaset odmian tego niezwykłego owocu!

Składa się on z miękkiego, soczystego miąższu o pomarańczowo-żółtej barwie i dużej pestki. Skórka powinna mieć pomarańczowy odcień. Zielony może świadczyć o niedojrzałości, natomiast czerwony – o tym, że owoc jest przejrzały.

 

Właściwości mango

Mango zawiera około 60 kcal w 100 g. Należy przy tym pamiętać, że przeciętnej wielkości owoc ma około 250 g. Nie ma jednak obaw przed włączeniem mango do codziennej diety, ponieważ są to wartościowe kalorie, a mango jest również skarbnicą wielu cennych witamin i składników mineralnych! Dostarcza człowiekowi takich składników, jak m.in.:

  • błonnik,
  • mangiferyna,
  • pektyna,
  • witamina A,
  • witamina C,
  • witaminy z grupy B,
  • witamina K,
  • miedź,
  • potas,

Warto podkreślić przede wszystkim prozdrowotne właściwości mangiferyny. Jest to substancja pomagająca w zwalczaniu drobnoustrojów, a także mająca działanie przeciwzapalne. Ponadto jest antyoksydantem, co oznacza, że wymiata wolne rodniki z organizmu. Przeciwutleniaczami są również zawarte w mango witaminy A i C.

 

Jak wykorzystać mango w kuchni?

Owoc ten jest składnikiem wielu różnych deserów i potraw, m.in. słynnego indyjskiego napoju na bazie jogurtu – mango lassi. W kuchni znajduje zastosowanie nie tylko jako zdrowa przekąska, ale także jako dodatek do musli i granoli, lodów, baza sosu sałatkowego, a także składnik drinków!

Owoce przed użyciem należy odpowiednio przechowywać – najlepiej w chłodnym, suchym, nienasłonecznionym miejscu.

Niemały problem może sprawić obranie i pokrojenie mango, ze względu na obecność dość dużej pestki w środku. Z uwagi na dużą soczystość miąższu poleca się to robić nad naczyniem, do którego spłynie sok. Najpierw warto naciąć owoc z dwóch stron wzdłuż pestki. Następnie oczyścić pestkę z pozostałego miąższu, a połówki owocu od wewnątrz ponacinać w kratkę. Po wywinięciu na drugą stronę wyjdzie efektowna szachownica, gotowa do podania.

Osoby ze skłonnością do alergii powinny obserwować, czy spożycie mango nie wywoła u nich reakcji alergicznej, np. w postaci wysypki. W pozostałych przypadkach mango jest jak najbardziej zdrowe i można cieszyć się jego smakiem!