• 25% rabatu w Klubie
  • Darmowa dostawa od 75zł dla Klubowiczów
  • Wysyłka nawet w 24h
  • Unia Europejska

Inulina (nie tylko z cykorii), co to jest i jakie ma właściwości?

Czym jest inulina?

Inulina jest wielocukrem, należącym do grupy fruktanów. Najczęściej pozyskuje się ją z cykorii, jednak nie jest to jedyne źródło inuliny. Nie jest trawiona w przewodzie pokarmowym, zachodzi tam jednak jej fermentacja. Ten proces wspiera wzrost i rozwój pozytywnej mikroflory w jelitach. Ze względu na te prebiotyczne właściwości warto zadbać o obecność inuliny w naszym codziennym jadłospisie.

Inulina: właściwości zdrowotne

Czy inulina jest zdrowa? Inulina jest często nazywana naturalnym prebiotykiem. Prebiotyki to niestrawione resztki składników żywności, które pobudzają wzrost lub aktywność mikroflory jelitowej, pozytywnie wpływając na funkcjonowanie organizmu. W wyniku fermentacji inuliny w przewodzie pokarmowym powstają związki węglowe, będące pożywką dla bakterii występujących w jelitach. Bakterie te odpowiadają m.in. za produkcję witamin z grupy B i wspieranie odporności. Jednocześnie hamowany jest rozwój mikroflory patogennej.

Za co odpowiada inulina? Inulina wykazuje działanie błonnika rozpuszczalnego, który zwiększając perystaltykę jelit, absorbując wodę i masę kału, zapobiega zaparciom. Inulina wspiera też wchłanianie jelitowe wapnia, magnezu, żelaza, cynku oraz miedzi. Działa wzmacniająco na układ kostny, poprzez zwiększanie gęstości kości.

Inulina a kwas masłowy

Kwas masłowy to organiczny związek chemiczny naturalnie produkowany w naszym organizmie. Jak zbadano, jego sole pozytywnie wpływają na trawienie i mogą być wykorzystywane w terapii chorób zapalnych jelit. Maślan ma działanie antyoksydacyjne i dostarcza energii komórkom nabłonka jelitowego zwanym kolonocytami. Pomaga w walce z cukrzyca i otyłością, ponieważ poprawia przemianę materii, łagodzi nawet bóle brzucha. Niedobór kwasu masłowego może wywołać wrzodziejące zapalenie okrężnicy. Co wspólnego z kwasem masłowym ma inulina? Inulina podnosi poziom kwasu masłowego w jelicie cienkim, przyczyniając się do wykorzystania przez organizm wszystkich zbawiennych właściwości maślanu.

Inulina a cholesterol

Inulinę wykorzystuje się w zaburzeniach gospodarki lipidowej. Ma zdolność obniżania stężenia „złego” cholesterolu – przede wszystkim niebezpiecznych frakcji LDL, a także VLDL (o niskiej oraz bardzo niskiej gęstości), które przyczyniają się do rozwoju blaszki miażdżycowej i chorób układu krążenia. Nie obniża przy tym stężenia „dobrego” cholesterolu – HDL.

Ze względu na jej działanie hipoglikemiczne, inulinę stosuje się w profilaktyce oraz leczeniu cukrzycy. Hamuje ona wzrost poziomu glukozy oraz insuliny w surowicy krwi.

Wpływ inuliny na redukcję masy ciała

Według badań inulina powoduje zmniejszenie łaknienia, a w efekcie ułatwia odchudzanie. Jest świetnym zamiennikiem sacharozy (jej słodkość względem sacharozy wynosi ok. 10–30%), której spożycie należy ograniczać w aspekcie zaburzeń gospodarki węglowodanowej. Jest zatem zdrową alternatywą dla miłośników słodkiego smaku.

Inulina ma szerokie zastosowanie w produkcji żywności „light”, mającej wspierać odchudzanie. Stosuje się ją w produktach spożywczych jako zamiennik cukru lub tłuszczu. Dzięki temu zabiegowi otrzymuje się wyroby o ich obniżonej zawartości, a jednocześnie zmniejszonej kaloryczności. Wartość energetyczną inuliny określa się jako 1,5 kcal/g – to mniej niż w przypadku węglowodanów, białek czy tłuszczów.

Źródła inuliny w diecie

Jakie produkty zawierają inulinę? Inulina występuje naturalnie w niektórych warzywach i owocach, głównie bulwach i korzeniach roślin z rodziny liliowatych oraz astrowatych. Popularne źródła inuliny to zatem cebula, czosnek, topinambur, dalia, szparagi, karczoch, mniszek lekarski i łopian.

Banany oraz zboża – takie jak żyto, pszenica, jęczmień – zawierają mniejsze ilości tego naturalnego probiotyku. Inulinę najczęściej pozyskuje się z cykorii. Występuje w postaci białego bezwonnego proszku charakteryzującego się dobrą rozpuszczalnością w gorącej wodzie.

Coraz częściej stosuje się inulinę jako dodatek do mięs, nabiału czy produktów zbożowych – ze względów prozdrowotnych, ale też technologicznych: zwiększa trwałość, wpływa na chrupkość ciasteczek i aksamitność konsystencji przetworów mlecznych.

Słodźmy sobie inuliną na zdrowie!

W trosce o zdrowie warto zatem o niej pamiętać w codziennej diecie. Choć występuje ona w wielu produktach powszechnie obecnych w dziennym jadłospisie, to jednak zapewnienie wysokiej dawki może być wyzwaniem. Rozwiązaniem może być żywność funkcjonalna. Świetnym jej przykładem jest Musli Błonnikowe OneDayMore, wspierające dobre trawienie.

Komentarze:

Brak komentarzy