Inulina

Czym jest inulina?

Inulina jest wielocukrem, należącym do grupy fruktanów. Nie jest trawiona w przewodzie pokarmowym, zachodzi tam jednak jej fermentacja. Ten proces wspiera wzrost i rozwój pozytywnej mikroflory w jelitach. Ze względu na te prebiotyczne właściwości warto zadbać o obecność inuliny w naszym codziennym jadłospisie.

Naturalny probiotyk. Właściwości inuliny.

Prebiotyki to niestrawione resztki składników żywności, które pobudzają wzrost lub aktywność mikroflory jelitowej, pozytywnie wpływając na funkcjonowanie organizmu. W wyniku fermentacji inuliny w przewodzie pokarmowym powstają związki węglowe, będące pożywką dla bakterii występujących w jelitach. Bakterie te odpowiadają mi.in. za produkcję witamin z grupy B i wspieranie odporności. Jednocześnie hamowany jest rozwój mikroflory patogennej.

Inulina wykazuje działanie błonnika rozpuszczalnego, który zwiększając perystaltykę jelit, absorbując wodę i masę kału, zapobiega zaparciom. Inulina wspiera też wchłanianie jelitowe wapnia, magnezu, żelaza, cynku oraz miedzi. Działa wzmacniająco na układ kostny, poprzez zwiększanie gęstości kości.

Kwas masłowy

Kwas masłowy to organiczny związek chemiczny naturalnie produkowany w naszym organizmie. Jak zbadano, jego sole pozytywnie wpływają na trawienie i mogą być wykorzystywane w terapii chorób zapalnych jelit. Maślan ma działanie antyoksydacyjne i dostarcza energii komórkom nabłonka jelitowego zwanym kolonocytami. Pomaga w walce z cukrzyca i otyłością, ponieważ poprawia przemianę materii, łagodzi nawet bóle brzucha. Niedobór  kwasu masłowego może wywołać wrzodziejące zapalenie okrężnicy. Co wspólnego z kwasem masłowym ma inulina? Podnosi ona jego poziom w jelicie cienkim, przyczyniając się do wykorzystania przez organizm wszystkich zbawiennych właściwości maślanu.

Inulina a cholesterol

Inulinę wykorzystuje się w zaburzeniach gospodarki lipidowej. Ma zdolność obniżania stężenia cholesterolu – przede wszystkim niebezpiecznych frakcji LDL, a także VLDL (o niskiej oraz bardzo niskiej gęstości), które przyczyniają się do rozwoju blaszki miażdżycowej i chorób układu krążenia. Nie obniża przy tym stężenia „dobrego” cholesterolu – HDL.

Ze względu na jej działanie hipoglikemiczne, inulinę stosuje się w profilaktyce oraz leczeniu cukrzycy. Hamuje ona wzrost poziomu glukozy oraz insuliny w surowicy krwi.

Wpływ inuliny na redukcję masy ciała.

Według badań inulina powoduje zmniejszenie łaknienia, a w efekcie ułatwia odchudzanie.

Jest świetnym zamiennikiem sacharozy (jej słodkość względem sacharozy wynosi ok. 10–30%), której spożycie należy ograniczać w aspekcie zaburzeń gospodarki węglowodanowej. Jest zatem zdrową alternatywą dla miłośników słodkiego smaku.

Inulina ma szerokie zastosowanie w produkcji żywności „light”, mającej wspierać odchudzanie.

Stosuje się ją w produktach spożywczych jako zamiennik cukru lub tłuszczu. Dzięki temu zabiegowi otrzymuje się wyroby o ich obniżonej zawartości, a jednocześnie zmniejszonej kaloryczności. Wartość energetyczną inuliny określa się jako 1,5 kcal/g – to mniej niż w przypadku węglowodanów, białek czy tłuszczów.

Gdzie występuje inulina? Źródła inuliny w diecie

Inulina występuje naturalnie w niektórych warzywach i owocach, głównie bulwach i korzeniach roślin z rodziny liliowatych oraz astrowatych. Popularne źródła inuliny to zatem cebula, czosnek, topinambur, dalia, szparagi, karczoch, mniszek lekarski i łopian. Banany oraz zboża – takie jak żyto, pszenica, jęczmień – zawierają mniejsze ilości tego naturalnego probiotyku. Inulinę najczęściej pozyskuje się z cykorii. Występuje w postaci białego bezwonnego proszku charakteryzującego się dobrą rozpuszczalnością w gorącej wodzie.

Coraz częściej stosuje się inulinę jako dodatek do mięs, nabiału czy produktów zbożowych – ze względów prozdrowotnych, ale też technologicznych: zwiększa trwałość, wpływa na chrupkość ciasteczek i aksamitność konsystencji przetworów mlecznych.

Słodźmy sobie inuliną na zdrowie!

W trosce o zdrowie warto zatem o niej pamiętać w codziennej diecie. Choć występuje ona w wielu produktach powszechnie obecnych w dziennym jadłospisie, to jednak zapewnienie wysokiej dawki może być wyzwaniem. Rozwiązaniem może być żywność funkcjonalna. Świetnym jej przykładem jest Musli Błonnikowe OneDayMore, wspierające dobre trawienie.

Komentarze:

Brak komentarzy