Popcorn

Zdawałoby się, że popcorn jest wynalazkiem nie starszym niż kino, w którym zwykliśmy go chrupać. Przypisalibyśmy go do kategorii fast foodu albo odłożyli na półkę z chipsami w przekonaniu, że nie posłuży naszemu zdrowiu. Aż trudno uwierzyć, że popcorn, odkryty w rzeczywistości już przez Azteków, oprócz tego, że smaczny, może być też całkiem pożyteczny dla naszego organizmu!

Ze starożytnego Meksyku do sieci kinowych

Gdy w jednej z jaskiń Nowego Meksyku znaleziono skamieniałe uprażone ziarna kukurydzy, aż trudno było uwierzyć, że już 4000 lat p.n.e. zajadano popcorn, a nawet się nim przystrajano do obrzędów religijnych.

Do Europy trafił w XVI wieku dzięki żeglarzom, którzy wraz z nowym kontynentem odkryli wiele innych skarbów. Wśród kolonizatorów amerykańskich popcorn zyskiwał coraz większą popularność, aż stał się tradycyjnym elementem stołu podczas Święta Dziękczynienia. Do XIX wieku, głównie na jarmarkach i festynach, obrabiano ręcznie suche ziarna kukurydziane na gorącym palenisku, aż w 1890 r. chicagowski cukiernik, Charles Cretors, wzorując się na technologii stosowanej wcześniej do prażenia orzechów, zbudował zasilaną parą wodną maszynę do produkcji popcornu. Ziarenka kukurydzy podgrzewał w mieszance smalcu i masła. Sprzedawał je wkrótce wprost ze zautomatyzowanych wozów ciągniętych przez konie, ciesząc się sukcesem wśród klientów ulicznych teatrów i wędrownych cyrków, co zapoczątkowało tradycję przekąszania prażonej kukurydzy podczas seansów kinowych. Pierwsza projekcja filmowa odbyła się w podobnym czasie, w 1895 r.

Popcorn i popkultura

Podczas kryzysu ekonomicznego w czasie II wojny światowej popcorn ratował podniebienia i żołądki, jako że kukurydza zawsze była niezmiernie tania.  Kolejny przełom nastąpił w 1981 r. wraz ze stworzeniem popcornu do kuchenki mikrofalowej, co jednak znacznie obniżyło jego wartości prozdrowotne. W tej chwili Amerykanie spożywają ok. 544 000 ton popcornu rocznie!

 Wartości odżywcze i właściwości popcornu

Popcorn to ziarna kukurydzy podane w bardziej przyswajalnej formie. W ziarnach może znajdować się około 65% węglowodanów, około 10% białka, resztę stanowi błonnik i tłuszcz. Zaletę może stanowić brak glutenu.

Być może lista wielu składników zmieni postrzeganie popcornu. Przekąska ta może zawierać różne minerały i witaminy, takie jak żelazo, mangan, fosfor, magnez, wapń, cynk, miedź, selen, potas, witaminy z grupy B, witaminę A oraz witaminę C. Składniki te mogą korzystnie oddziaływać na cały organizm.

Polifenole w popcornie

Popcorn może stać się również sojusznikiem w walce z wolnymi rodnikami dzięki zawartości polifenoli. Związki te w odpowiednich ilościach mogą powstrzymywać objawy przedwczesnego starzenia, wspomagać ochronę przed nowotworami.

Czy popcorn jest szkodliwy?

Nienajlepsza sława popcornu wynika z obecności dodatków. Tłuszcz, sól i cukier (na przykład w słodkim karmelu) w nadmiernych ilościach mogą mieć niekorzystny wpływ na organizm.

Wybór niewłaściwych ilości i jakości dodatków przysłania wszystkie korzystne właściwości ziaren.

Jak powstaje popcorn? Eksplozja białych chmurek

Popcorn powstaje w wyniku prażenia wysuszonych wyselekcjonowanych ziaren kukurydzy. Rozpęczniają się pod wpływem ciśnienia; w każdym ziarnie zamknięta jest bowiem mała kropelka wody, która zamienia się w parę pod wpływem wysokiej temperatury. W bielmie kukurydzy znajduje się też skrobia, która już przy 180 stopniach Celsjusza wydostaje się na wierzch w postaci ugotowanej „białej chmurki”. Towarzyszy temu wybuch łupinki.

Kaloryczność: czy warto iść do kina na… popcorn?

W 100 g samej prażonej kukurydzy, z której wytwarza się popcorn, pozbawionej dodatku oleju i niedoprawionej solą, znajduje się ok. 380 kalorii. W większości popcorn składa się z powietrza! Ze względu na sporą ilość błonnika i stosunkowo niską kaloryczność popcorn może być sprzymierzeńcem w odchudzaniu.

Zupełnie inaczej jednak sprawa wygląda z tym popcornem, który robi karierę w kinie. Sól, tłuszcz czy karmel (najbardziej kaloryczny) podbijają wartość kaloryczną, a sprzedawane opakowania są gigantyczne! Jeśli w ramach kinowego rytuału dodamy do tego słodką colę, gwarantujemy sobie wrażenie, że byliśmy na… ciężkim filmie.

Najkorzystniejszy dla naszej diety będzie oczywiście popcorn zrobiony samemu w domu. Niskokaloryczny popcorn można przygotować bez dodatku jakiegokolwiek tłuszczu – wystarczy wsypać ziarna kukurydzy ze szczyptą ulubionych ziół do papierowego woreczka śniadaniowego i wstawić na 1,5 minuty do mikrofalówki.

Trzeba jeszcze wspomnieć o wysokim ładunku glikemicznym prażonej kukurydzy. Przyczynia się on do wysokiego poziomu glukozy we krwi, a w konsekwencji uwalnianiu insuliny. Jeśli stężenie insuliny przez długi czas jest duże, tkanki mogą przestać reagować na nią prawidłowo i może dojść do insulinooporności, prowadzącej z czasem do cukrzycy typu 2. Insulina dodatkowo utrudnia spalanie tkanki tłuszczowej, co w perspektywie może mieć niekorzystne skutki dla naszej sylwetki. Grunt to umiar!

Popcorn z mikrofali, z garnka czy patelni?

Używanie gotowych mieszanek ziaren do przygotowania w mikrofalówkach nie jest najlepszą opcją. Substancje impregnujące opakowanie i dodatki mogą pogarszać stan naszego organizmu.

Gotowy popcorn może zawierać kwasy tłuszczowe typu trans, słodziki i inne chemikalia.

Najlepszym sposobem na przygotowanie popcornu jest zrobienie go w domu samemu. Należy przygotować garnek z grubym dnem, dodać odrobinę tłuszczu i wsypać ziarna. Prażyć, aż uzyskamy śnieżnobiałe chmurki.

Popcorn od kuchni – co można wyczarować z prażonej kukurydzy?

Najczęściej jemy prażoną kukurydzę po prostu jako przekąskę samą w sobie – na słono lub na słodko. W różnych regionach różnie się go podaje: w USA z solą, z masłem, toffi lub przyprawami. W kolebce popcornu, Peru, złoto Indian słodzi się cukrem lub mlekiem kondensowanym, a w Meksyku podaje się je z ostrymi sosami, masłem lub serem.

Można jednak z prażoną kukurydzą eksperymentować na różne sposoby, poczynając od rozmaitego przyprawienia przekąski: ziołami prowansalskimi, czosnkiem, słodką papryką albo cynamonem.

Można też wykorzystać popcorn do bardziej skomplikowanego posiłku, np. zemleć i użyć jako panierki do smażenia kurczaka czy ryby.

Można go dodać do sałatki z owoców morza z pomidorami, wrzucić go do zupy zamiast grzanek czy makaronu albo – jeszcze na patelni – dodać do jajecznicy.

Ciekawym pomysłem jest też czekolada z popcornem i truskawkami oraz całkiem modny sernik z popcornem.

 

W jakiejkolwiek smakowej odsłonie, pamiętając o jakości ziaren, wartościach dodatków i zawsze mile widzianym umiarze, jedzcie prażoną kukurydzę na zdrowie!

Komentarze:

Brak komentarzy