• 25% rabatu w Klubie
  • Darmowa dostawa od 75zł dla Klubowiczów
  • Black Weekend
  • Unia Europejska

Sok z buraka: przygotowanie, właściwości zdrowotne, przeciwwskazania

W ostatnim czasie możemy zauważyć ponowny wzrost zainteresowania czerwonym burakiem. Ze względu na jego właściwości, korzystnie wpływa na nasz organizm i samopoczucie. My proponujemy nieco inną formę samego buraka – sok z tego warzywa. Niezwykle łatwy w przygotowaniu, smaczny i zdrowy. Jakie właściwości ma sok z buraka? W jakich ilościach powinno się go pić? Zapraszamy do zapoznania się z informacjami.

Zamiast zjadać, wypij buraka

Czerwone buraki są w Polsce niezwykle popularnym warzywem, spożywanym pod wieloma postaciami – w barszczu ukraińskim, jako surówka, robi się kotlety buraczane, pieczone buraki z rozmarynem i kozim serem, carpaccio z buraka, ćwikła albo buraki na ciepło z pyzami. A co z sokiem z buraka? Niestety rzadko korzysta się z takiej formy wykorzystania buraka i szkoda, że nie robi się tego częściej, bo ze wszystkich swoich postaci, to właśnie surowy burak jest najzdrowszy i jest gotową bombą witaminową z mnóstwem składników mineralnych i odżywczych. Jakich? Oto lista:

W czerwonym buraku znajdziemy m.in.:

  • żelazo, potas, magnez, fosfor, miedź, wapń, bor, cynk i lit
  • witaminy z grupy B
  • kwas foliowy
  • witaminy C,A,K i E
  • węglowodany, błonnik, cukry i tłuszcze nienasycone

Mając pod ręką takie bogactwo związków mineralnych i witamin, aż prosi się, żeby wycisnąć naturalny sok i codziennie dbać o swoje zdrowie. Nic bardziej prostszego!

Sok z buraka – właściwości zdrowotne

Ze względu na swój nieoceniony skład, sok z buraka polecany jest osobom cierpiącym na anemię. Ponad to, sok z buraka:

  • wspomaga obniżanie poziomu cholesterolu we krwi,
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy i chorób serca,
  • przyspiesza gojenie ran, ze względu na zawartość witaminy C,
  • pomaga oczyszczać wątrobę z toksyn,
  • ma właściwości przeciwzapalne, antyoksydacyjne i antyseptyczne, dzięki zawartej w nim betaninie,
  • poprawia przemianę materii, dzięki zawartemu w nim błonnikowi,
  • dzięki obecnym witaminom z grupy B i azotanom, wspomaga układ nerwowy i poprawia wytrzymałość organizmu – dlatego jest polecany osobom aktywnym sportowo.

Niezły z niego burak, prawda? Dlatego watro korzystać z jego bogactwa i pić sok z buraka!

Sok z buraka – przygotowanie

Jak zatem zrobić pyszny sok z buraka? Do surowego buraka można dodać inne warzywa albo owoce, aby nieco urozmaicić smak – np. marchew, seler naciowy albo jabłko, truskawki, pomarańcza. Można wykorzystać również kiszone buraki – właściwości soków będą podobne, ale my proponujemy skupić się na najzdrowszej wersji, czyli sok z surowego buraka. Przepis jest arcy prosty, ale pamiętaj, że musisz mieć sokowirówkę pod ręką!

Będziemy potrzebować:

  • buraki (4 sztuki)
  • 3 łyżeczki soku z cytryny
  • ok. 3 centymetrowy kawałek świeżego imbiru
  • łyżka miodu dla osłodzenia smaku

Przygotowanie:

  1. Buraki umyj i obierz – jeśli nie chcesz, żeby sok pozostał Tobie na rękach, użyj kuchennych albo jednorazowych rękawic.
  2. Obrane buraki pokrój na mniejsze kawałki – wielkość kawałków dostosuj do wymiarów wlotu/otworu swojej sokowirówki.
  3. Obierz imbir* i pokrój go wzdłuż. Przygotuj 3 plasterki o grubości ok. 0,5 centymetrów.
  4. Kawałki buraka włóż do sokowirówki i wyciskaj sok.
  5. Gotowy sok przelej do większego dzbanka, dodaj sok z cytryny i płynny miód oraz spróbuj, czy sok nie jest za mocny/gęsty.
  6. Jeśli chcesz go rozcieńczyć, dodaj wodę lub kostki lodu.

*Imbir najlepiej obierać łyżeczką. Wbij brzeg łyżeczki w imbir i zeskrob z niego skórkę

Gotowe! Pyszny, zdrowy sok jest gotowy do działania! W zależności od tego, co dodasz do buraka, możesz przygotować sok dodający Tobie energii, sok wzmacniający funkcję nerek, sok na poprawę krążenia albo likwidujący zaparcia. W internecie znajdziesz masę przepisów, wybierz ten, który będzie spełniał Twoje oczekiwania i zapotrzebowanie w danym dniu.

Sok z buraka – przeciwskazania

Należy jednak pamiętać, że nie każdemu sok z kiszonego lub świeżego buraka będzie służył. Głównym przeciwskazaniem jest reumatyzm, kamica nerkowa oraz dna moczanowa. Buraki zawierają szczawiany, które mogą zaostrzyć te choroby. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, skonsultuj się ze swoim lekarzem lub dietetykiem.

***

Pijmy sok z buraka tak często, jak to się da – jednak pamiętajmy, że jak ze wszystkimi produktami spożywczymi – zawsze należy zachować umiar. Nie bądźmy burakami, pijmy sok z buraków!

Komentarze:

Brak komentarzy