Płatki owsiane:
właściwości i wartości odżywcze

 

 

Płatki owsiane w ostatnim czasie zyskały dużą popularność wśród osób dbających o prawidłowe odżywianie. Są szeroko polecane przez dietetyków i specjalistów ds. żywienia, ze względu na ich korzystne wartości odżywcze [1].

 

Płatki te wytwarza się z obłuskanego ziarna owsa siewnego – Avena sativa L. [2]. Istnieją dowody na to, że owies uprawiano w północnej i środkowej Europie już w epoce brązu, czyli 1800–700 lat p.n.e. Jeszcze w średniowieczu owsianka była podstawą wyżywienia ludności Europy, a dla górników stanowiła idealny posiłek dający siłę i wytrzymałość – niezbędne w czasie ciężkiej pracy. Same płatki owsiane natomiast są znane od dwóch tysięcy lat i należą do podstawowych składników codziennej diety.

 

Na tle innych płatków wyróżniają się one wyższą wartością odżywczą i energetyczną. Zwraca też uwagę zawartość tłuszczu, która jest 2–3 razy wyższa niż w innych płatkach. W składzie wyróżnia się 4% kwasu linolowego, 35% oleinowego oraz 20% palmitynowego. Ponadto ilość białka jest tu wyższa niż w innych płatkach zbożowych – średnia zawartość białka w płatkach owsianych wynosi powyżej 10% [2].

 

Zawierają one witaminy E oraz witaminy z grupy B: B1 i B5. Co więcej, występują w nich znaczne ilości składników mineralnych – ich zawartość jest wyższa niż w pszenicy, życie i jęczmieniu. Owies stanowi źródło potasu, magnezu, żelaza, cynku, manganu i miedzi [1]. Składniki odżywcze płatków owsianych mogą więc robić wrażenie!

 

 

Wartości odżywcze

 

 

Tabela 1. Wartości odżywcze płatków owsianych [3], [4]

 

Składnik Zawartość w 100 g RWS
Energia 373 kcal 19%
Białko 13,22 g 26%
Węglowodany 59,51 g 23%
W tym cukry 0,71 g 0,8%
Błonnik 9,66 g zalecane 20–40 g dziennie
Witamina K 0,063 mg 84%
Witamina B1 0,562 mg 51%
Witamina B5 1,09 mg 18%
Potas 382 mg 19%
Magnez 121 mg 32%
Żelazo 4,437 mg 32%
Cynk 3,64 mg 36%
Miedź 3,64 mg 634%
Mangan 4,93 mg 247%
Witamina E 0,8 mg 7%
β-glukany 2,6–4,6 g zalecane 3 g dziennie

 

 

 

Tabela 2. Profil tłuszczowy płatków owsianych [3]

 

Składnik Zawartość w 100 g
Tłuszcz ogółem 6,65 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 1,105 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 2,19 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 2,208 g
Omega-3 0,051 g
Omega-6 2,157 g

 

 

Brzmi pysznie? Sprawdź, jak smakuje!

Musli Męskie

Musli Męskie

orzechy nerkowca, banany w czekoladzie, tuba 500 g
19,99 zł
Musli Sylwetkowe

Musli Sylwetkowe

cynamon, miechunki suszone, tuba 450 g
19,99 zł
Musli Detox

Musli Detox

śliwki suszone, nasiona babki jajowatej, tuba 450 g
19,99 zł

 

 

Właściwości płatków owsianych

 

 

Na uwagę zasługuje wysoka zawartość błonnika pokarmowego – w tym dużą część stanowi frakcja rozpuszczalna. Tak wysoki poziom frakcji rozpuszczalnej jest wśród zbóż charakterystyczny tylko dla owsa, a najistotniejszym jej składnikiem są β-glukany. Mają one cenne właściwości, wpływające na prawidłowe działanie układu pokarmowego oraz pomagające w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi [1], [5]. Są to związki o charakterze przeciwutleniającym i bioaktywnym, z udokumentowanym pozytywnym wpływem na organizm człowieka. Z tego względu owies i jego produkty są rekomendowane jako żywność funkcjonalna [1].

 

Warto wiedzieć, że sam owies – a co za tym idzie: płatki owsiane – ze względu na swój wartościowy skład wykazuje silne właściwości zdrowotne. Jego regularne spożywanie może się przyczynić do poprawy perystaltyki jelit, korzystnego odziaływania przy leczeniu cukrzycy, obniżenia cholesterolu we krwi, wzmocnienia odporności, usuwania wolnych rodników, niwelowania niedoboru białka oraz zwiększania sprawności fizycznej i intelektualnej [1].

 

Wartość odżywcza płatków owsianych jest bardzo duża – to pewne. W naszym musli stanowią one zdrową, pożywną i pełnowartościową bazę.

 

 

Bibliografia:

1. Gibiński M., Gumul D., Korus J., Prozdrowotne właściwości owsa i produktów owsianych „Żywność. Technologia. Jakość” 2005, nr 4 (45), Supl., str. 49–60.

2. Achremowicz B., Haber T., Kaszuba J., Puchalski Cz., Wiśniewski R., Płatki zbożowe – ocena porównawcza. Część 1. Porównanie składu chemicznego i mineralnego, „Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego” 2016, nr 2, str. 97–102.

3. Dane wg Niemieckiej Bazy Danych Składników Odżywczych (Bundeslebensmittelschlüssel).

4. Havrlentová M., Petruláková, Burgárová A., Gago F., Hlinková A., Študrik E., Cereal β-glucans and their Significance for the Preparation of Functional Foods – A Review, „Czech Journal of Food Sciences” 2011, t. 29, nr 1, str. 1–14.

5. Krupińska P., Zegan, β-GLUKAN – wybrane korzyści zdrowotne ze szczególnym uwzględnieniem jego wpływu na gospodarkę lipidową, „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” 2013, t. XLVI, nr 2, str. 162–170.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarze podlegają moderacji - nie są publikowane automatycznie.