Morwa biała – dlaczego warto
i w jaki sposób ją jeść?

Morwa jest gatunkiem drzewa liściastego pochodzącego z południowo-wschodniej Azji. Uznawana jest jako jeden z przykładów superfoods, czyli żywności bogatej w składniki odżywcze, które pozytywnie wpływają na organizm człowieka. Jakie właściwości posiada? Kto powinien ją spożywać? No i jak ją jeść? Odpowiemy na wszystkie pytania!

 

Morwa biała i jej właściwości

Dobroczynne działanie morwy na organizm człowieka jest znane od dawna – stosowana była już wieki temu w tradycyjnej medycynie chińskiej. Obecnie wykorzystuje się zarówno liście morwy, jak i jej świeże lub suszone owoce. Mają one różne właściwości, dzięki czemu roślina ma bardzo szerokie zastosowanie.

 

Świeże owoce morwy białej

Świeża morwa bogata jest w witaminę C, która bierze udział w obronie antyoksydacyjnej organizmu.

 

Wartość odżywcza świeżej morwy białej

Składnik odżywczy Zawartość w 100 g % RWS
Energia 43 kcal 16,1
Białka 1,44 g 21,4
Tłuszcze 0,39 g 2,6
Węglowodany 9,8 g 30,2
Błonnik 1,7 g 20–40 g
Witamina C 36,4 mg 498
Wapń 39 mg 35,8
Żelazo 1,85 mg 131,4

 

Suszone owoce morwy białej

Owoce morwy białej po ususzeniu mają nieco inne właściwości. Suszona morwa biała zawiera żelazo, chrom i miedź, które wspierają właściwe działanie układu odpornościowego. Cennym składnikiem są również flawonoidy, które zwalczają wolne rodniki i wykazują działanie antybakteryjne. Z kolei pektyny – błonnik rozpuszczalny występujący w owocach – wspomagają pracę jelit.

Suszone owoce morwy dodaliśmy do Musli Sylwetkowego – dla tych, którzy chcą zadbać o formę. Znajdziesz je również w Musli Superfoods OneDayMore.

 Wartość odżywcza suszonej morwy białej

Składnik odżywczy Zawartość w 100 g % RWS
Energia 321 kcal 16,1
Białka 10,7 g 21,4
Tłuszcze 1,8 g 2,6
Węglowodany 78,6 g 30,2
Błonnik 14,3 g 20–40 g
Witamina A 153,3 µg 19,2
Witamina C 398 mg 498
Wapń 286 mg 35,8
Żelazo 12,8 mg 131,4

 

Liście morwy białej

Liście morwy suszy się i wykorzystuje do przygotowywania naparów bądź herbatek. Zawierają alkaloid 1,5-dideoksy-1,5-imino-D-sorbitol (DNJ), który ma właściwości przeciwcukrzycowe. Odpowiednio przygotowany napar z liści morwy jest też źródłem cennych substancji przeciwutleniających – takich jak antocyjany, witamina C oraz flawonoidy – które zmniejszają ryzyko występowania nowotworów oraz spowalniają procesy starzenia się organizmu. Antyoksydanty są również cenne w terapii miażdżycy. Kwercetyna zawarta w morwie pomaga utrzymać prawidłową gospodarkę węglową, chroni komórki przed działaniem wolnych rodników, a to z kolei pomaga w profilaktyce wielu chorób, w tym cukrzycy. Dodatkowo kwercetyna i antocyjany obniżają poziom złego cholesterolu LDL, tym samym zmniejszają ryzyko występowania chorób układu wieńcowego i miażdżycy.

 

Morwa biała – dla kogo?

Morwę biała i jej dobroczynne właściwości mają zastosowanie w bardzo wielu różnych przypadkach. W czyim menu morwa powinna znaleźć stałe miejsce?

  • Dla cukrzyków

Napar z liści morwy wykazuje właściwości przeciwcukrzycowe oraz pomaga utrzymywać odpowiedni poziom cukru we krwi. Ze względu na hipoglikemiczne właściwości polecana jest zarówno diabetykom, jak i w profilaktyce cukrzycy.

  • Dla odchudzających się

Na osoby, chcące zgubić zbędne kilogramy najlepiej działa ekstrakt z morwy. Dzieje się tak, ponieważ wpływa on na działanie enzymów jelitowych, opóźniając rozkład cukrów złożonych do prostych. To sprawia, że węglowodany wolniej wchłaniają się w układzie pokarmowym przez co zmniejsza się odkładanie tkanki tłuszczowej. Dodatkowo napar z liści zmniejsza apetyt na słodycze. Świeże owoce morwy są z kolei niskokaloryczne, a zawarty w nich rozpuszczalny błonnik, wspomaga przemianę materii.

  • Dla sportowców

Suszone owoce morwy białej polecane są sportowcom, którzy potrzebują doładowania energetycznego. Są one dobrym źródłem,  warto więc spożywać je po intensywnym wysiłku. Sprawdzą się również podczas wyczerpujących wycieczek w górach jako pożywienie, które zregeneruje i wzmocni nasz organizm, gdyż są bogate w żelazo i miedź.

 

Jak często spożywać morwę białą?

Mimo pozytywnego wpływu na organizm, mogą istnieć przeciwwskazania, do spożywania morwy. Kobiety w ciąży i karmiące piersią powinny zachować ostrożność. Morwa biała może też wchodzić w interakcję z niektórymi lekami, wzmacniać lub osłabiać ich działanie. Na przykład w połączeniu z lekami na cukrzycę, napar z liści morwy może znacznie obniżać poziom cukru we krwi. Warto skonsultować się w tym przypadku z lekarzem.

Dlatego, jak we wszystkim, najcenniejszy jest umiar!

 

Morwa biała – jak jeść?

  • Suszone liście morwy białej

Z ususzonych liści z łatwością przygotujesz napar bądź herbatkę. Suszone liście morwy możesz kupić w formie suszu lub proporcjonowanej przez producenta herbatki. Wystarczy zalać wrzątkiem, zaparzyć i rozkoszować się delikatnym, słodkawym smakiem.

  • Świeże owoce morwy białej

Sezon, w którym pojawiają się dojrzałe owoce morwy zaczyna się pod koniec lipca. Jeśli mamy dostęp do świeżych owoców warto z nich zrobić przetwory – syropy, soki, dżemy, nalewki.

  • Suszone owoce morwy białej

Suszone owoce morwy możesz spożywać w formie przekąski jako alternatywę wobec słodyczy. Możesz ją dodać do porannej owsianki – naturalnie ją osłodzi i będzie kolejnym wartościowym składnikiem w Twoim śniadaniu. Sprawdzi się też w koktajlach czy wypiekach. A jeśli nie masz czasu na kombinowanie, mieszanie, łączenie składników – mamy dla Ciebie gotowe mieszanki musli, idelanie skomponowane pod względem wartości, jak i smaku.