Dieta dla optymistów

Nie od dziś wiadomo, że dieta wpływa na nasze samopoczucie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Najnowsze doniesienia naukowców wskazują jednak, że to, czy czujemy się optymistycznie nastawieni do świata, może zależeć od tego, czym się odżywiamy. A konkretniej – klucz do bycia optymistą stanowić mają owoce i warzywa! Zainteresowani? Czytajcie dalej!

Badania optymizmu

Badanie zależności między stężeniem antyoksydantów we krwi a optymizmem przeprowadzili naukowcy z Harvard School of Public Health. Przebadano grupę 1000 Amerykanów w wieku 25-74 lat. Każdemu uczestnikowi przebadano krew pod kątem obecności 9 antyoksydantów. Dodatkowo każda osoba wypełniła ankietę z pytaniami o postawy życiowe i stopień życiowego optymizmu. Okazało się, że osoby, u których stwierdzono optymistyczne podejście do życia, we krwi mają większe o 13% stężenie karotenoidów. Naukowcy podejrzewają, że większe spożycie warzyw i owoców przekłada się na wzrost optymizmu. U pozytywnie nastawionych do życia zaobserwowano łatwość w nabieraniu nawyków prozdrowotnych – spożywają oni minimum 3 porcje warzyw i owoców dziennie, natomiast ci mniej optymistyczni – maksymalnie 2.

Badania te doskonale korespondują z innymi. W 2009 roku dowiedziono, że optymiści żyją dłużej, ponieważ rzadziej zapadają na choroby serca i nowotwory – niewykluczone, że dzieje się tak dzięki diecie bogatej w antyoksydanty. Dodatkowo w 2018 roku naukowcy z University of Warwick odkryli, że najszczęśliwsi ludzie jedzą warzywa 7 razy dziennie!

Karotenoidy – gdzie je znaleźć?

Naukowcy sugerują, że karotenoidy po części mogą być odpowiedzialne za pozytywne nastawienie do świata. Karotenoidy to jedna z grup przeciwutleniaczy. Wśród nich można wyróżnić sześć znaczących substancji: alfa- i beta-karoten, beta-kryptoksantynę, luteinę, likopen i zeaksantynę. Karotenoidy są dostarczane wraz z pożywieniem – wchłaniają się przez jelita do krwi, a następnie transportowane są do różnych tkanek.

Każdy z antyoksydantów neutralizuje wolne rodniki, ale to nie wszystko! Beta-karoten, magazynowany w skórze, chroni ją przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Wpływa na wzrost nabłonka, przyspiesza gojenie uszkodzonej skóry. Likopen zmniejsza ryzyko zachorowania na raka prostaty i szyjki macicy. Beta-karoten i luteina odpowiadają za poprawne funkcjonowanie wzroku.

Gdzie zatem znajdziemy najwięcej karotenoidów? Przede wszystkim w żółtych i czerwonych owocach, jak również w ciemnozielonych warzywach liściastych. Sprawdź listę i zwiększ poziom swojego optymizmu, włączając poniższe warzywa i owoce do diety!

  • marchew (9000 μg/100 g)
  • słodkie ziemniaki (9000 μg/100 g)
  • dynia (8000 μg/100 g)
  • natka pietruszki (5410 μg/100 g)
  • jarmuż (5350 μg/100 g)
  • szpinak (4200 μg/100 g)
  • czerwona papryka (3150 μg/100 g)
  • morele (1500 μg/100 g)
  • pomidor (420 μg/100 g)

Dlaczego antyoksydanty?

Antyoksydanty uznaje się za wskaźniki zdrowia. Czym są? To inaczej przeciwutleniacze, których głównym zadaniem jest walka z wolnymi rodnikami. Zapobiegają uszkodzeniom komórek, a to przekłada się na ochronę przed procesami starzenia, zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób krążenia, nowotworów. Jeśli w organizmie panuje przewaga wolnych rodników nad przeciwutleniaczami, dochodzi do tzw. stresu oksydacyjnego. Jeśli taki stan trwa długo, może dojść do rozwoju takich chorób, jak: zawał serca, choroba Alzheimera, nowotwory, udar mózgu czy miażdżyca. Antyoksydanty dostarczane są wraz z pokarmem.

Do przeciwutleniaczy zaliczamy oprócz karotenoidów:

  • Flawonoidy – wykazują działanie wzmacniające naczynia krwionośne, przeciwzapalne. Odgrywają dużą rolę w zapobieganiu wielu chorobom, ponieważ podnoszą odporność organizmu. Występują w owocach cytrusowych, brokułach, papryce, pomidorach.
  • Antocyjany – wykazują działanie ochronne organizmu. Występują przede wszystkim w warzywach i owocach o ciemnofioletowej skórce (np. w czarnej porzeczce, jeżynach, aronii, bakłażanie, fioletowych winogronach).
  • Witaminę E – witaminowy przeciwutleniacz odpowiedzialny za utrzymanie prawidłowego nawilżenia skóry. Występuje przede wszystkim w olejach roślinnych.
  • Witaminę C – antyoksydant pobudzający syntezę kolagenu, odpowiedzialny również za odporność organizmu. Występuje m.in. w papryce, kapuście, brokułach, aronii, owocach cytrusowych.