• 25% rabatu w Klubie
  • Darmowa dostawa od 75zł dla Klubowiczów
  • Wysyłka nawet w 24h
  • Unia Europejska
Dodano: 13.09.2019

Jak wybierać płatki dla dzieci?

Półki z musli, z płatkami śniadaniowymi i granolami dla dzieci uginają się od ciężaru produktów. Rodzic staje przed poważnym wyzwaniem – jak wybrać płatki dla dzieci, które są najlepsze z całej gamy artykułów? Kolorowe opakowania przykuwają uwagę, kształty płatków, dobór dodatków, oferowane smaki – możliwości wydaje się nieskończenie wiele. Czym zatem kierować się przy wyborze? Podpowiadamy!

Produkty zbożowe w diecie dziecka

Produkty zbożowe w diecie dzieci zajmują ważne miejsce. Są doskonałym źródłem energii, błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych takich jak magnez, żelazo, cynk, fosfor i potas. Błonnik korzystnie wpływa na przemianę materii. Witaminy z grupy B (m.in. witamina B6) mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Magnez bierze udział w budowie kości, zębów. Produkty zbożowe (m.in. płatki owsiane) powinny być również głównym źródłem węglowodanów w diecie. Zboża nieoczyszczone mają tę zaletę, że energia pozyskana z takiego pożywienia uwalniana jest stopniowo i dłużej utrzymuje się uczucie sytości. Węglowodany to również źródło glukozy, niezbędnej podczas pracy mózgu i wzmożonej koncentracji. Dlatego płatki zbożowe to doskonały pomysł na pierwsze lub drugie śniadanie!

Czytaj też: Zdrowa dieta dla dziecka – przykładowy jadłospis

Czytajmy etykiety!

Płatki żytnie, kukurydziane, owsiane, czy orkiszowe? Jakie płatki dla dzieci wybrać spośród wielu różnych rodzajów płatków w sklepie? Tak jak w przypadku każdego produktu spożywczego najważniejszych informacji dostarcza nam etykieta. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, wybierając płatki śniadaniowe dla dzieci?

Zawartość cukru

Wykluczamy płatki, które są słodzone syropem glukozowo-fruktozowym lub białym cukrem, ponieważ nie dostarczają niczego więcej oprócz cukrów prostych, które nie powinny stanowić więcej niż 10% energetyczności codziennej diety. Nadmierne spożywanie tego rodzaju cukrów przyczynia się do rozwoju wielu chorób, w tym do otyłości i cukrzycy typu II.  Ważne jest, czy wypisane w tabeli wartości odżywczej cukry pochodzą z naturalnych składników (np. owoców) czy też produkt jest dosładzany i zawiera na liście składników cukier (w tym trzcinowy, kokosowy itp.) lub syrop cukrowy. Jeśli płatki są dosładzane, wybierajmy takie, których słodycz pochodzi z miodu, syropu daktylowego lub syropu klonowego.

Zawartość soli

Ilość soli w płatkach powinna być znikoma. Sól zazwyczaj ma na celu poprawę smaku i dodaje się ją bardzo często do produktów spożywczych, również tych słodkich. Maksymalna dzienna dawka soli dla dorosłego człowieka to raptem 5 g, czyli 1 płaska łyżeczka. Nadużywanie soli skutkuje zwykle nadciśnieniem tętniczym, rozwojem miażdżycy, prawdopodobieństwem udaru mózgu bądź zawału serca. Są to choroby dotykające osoby starsze, ale coraz częściej na nadciśnienie chorują już małe dzieci! Dodatkowo choroby te ujawniają się po latach nieprawidłowej diety, dlatego warto – podobnie jak cukier – mieć sól pod kontrolą!

Zawartość błonnika

Wybieraj takie płatki lub musli, w których zawartość błonnika na porcję to minimum 3 g. Zwiększa się wówczas uczucie sytości, a zawarte cukry uwalniają się stopniowo. Błonnik jest naturalnym prebiotykiem. Wpływa również na florę bakteryjną jelit, pobudzając jej wzrost.

Olej palmowy

Olej palmowy jest często wykorzystywany do produkcji granoli – jest tani, wydajny i – dzięki swoim właściwościom spajającym – wraz z syropem glukozowo-fruktozowym nadaje odpowiednią konsystencję produktowi. Unikajmy oleju palmowego, a najlepiej całkowicie wykluczmy go z diety (Dlaczego powinniśmy unikać oleju palmowego?).

Więcej szczegółów: Czytanie etykiet – krok po kroku

Komentarze:

Brak komentarzy