Jak wybierać płatki dla dzieci?

Półki z musli, z płatkami śniadaniowymi i granolami dla dzieci uginają się od ciężaru produktów. Rodzic staje przed poważnym wyzwaniem – jak wybrać te, które są najlepsze z całej gamy artykułów? Kolorowe opakowania przykuwają uwagę, kształty płatków, dobór dodatków, oferowane smaki – możliwości wydaje się nieskończenie wiele. Czym zatem kierować się przy wyborze? Podpowiadamy!

 

Produkty zbożowe w diecie dziecka

Produkty zbożowe w diecie dzieci zajmują ważne miejsce. Są doskonałym źródłem energii, błonnika pokarmowego, witamin z grupy B oraz minerałów takich jak magnez, żelazo, cynk, fosfor i potas. Błonnik korzystnie wpływa na przemianę materii. Witaminy z grupy B mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Magnez bierze udział w budowie kości, zębów. Produkty zbożowe powinny być również głównym źródłem węglowodanów w diecie. Zboża nieoczyszczone mają tę zaletę, że energia pozyskana z takiego pożywienia uwalniana jest stopniowo i dłużej utrzymuje się uczucie sytości. Węglowodany to również źródło glukozy, niezbędnej podczas pracy mózgu i wzmożonej koncentracji. Dlatego płatki zbożowe to doskonały pomysł na pierwsze lub drugie śniadanie!

 

Czytajmy etykiety!

Tak jak w przypadku każdego produktu spożywczego najważniejszych informacji dostarcza nam etykieta. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, wybierając płatki?

 

Zawartość cukru

Wykluczamy płatki, które są słodzone syropem glukozowo-fruktozowym lub białym cukrem, ponieważ nie dostarczają niczego więcej oprócz cukrów prostych, które nie powinny stanowić więcej niż 10% energetyczności codziennej diety. Nadmierne spożywanie tego rodzaju cukrów przyczynia się do rozwoju wielu chorób, w tym do otyłości i cukrzycy typu II.  Ważne jest, czy wypisane w tabeli wartości odżywczej cukry pochodzą z naturalnych składników (np. owoców) czy też produkt jest dosładzany i zawiera na liście składników cukier (w tym trzcinowy, kokosowy itp.) lub syrop cukrowy. Jeśli płatki są dosładzane, wybierajmy takie, których słodycz pochodzi z miodu, syropu daktylowego lub syropu klonowego.

Zawartość soli

Ilość soli w płatkach powinna być znikoma. Sól zazwyczaj ma na celu poprawę smaku i dodaje się ją bardzo często do produktów spożywczych, również tych słodkich. Maksymalna dzienna dawka soli dla dorosłego człowieka to raptem 5 g, czyli 1 płaska łyżeczka. Nadużywanie soli skutkuje zwykle nadciśnieniem tętniczym, rozwojem miażdżycy, prawdopodobieństwem udaru mózgu bądź zawału serca. Są to choroby dotykające osoby starsze, ale coraz częściej na nadciśnienie chorują już małe dzieci! Dodatkowo choroby te ujawniają się po latach nieprawidłowej diety, dlatego warto – podobnie jak cukier – mieć sól pod kontrolą!

Zawartość błonnika

Wybieraj takie płatki lub musli, w których zawartość błonnika na porcję to minimum 3 g. Zwiększa się wówczas uczucie sytości, a zawarte cukry uwalniają się stopniowo. Błonnik jest naturalnym prebiotykiem. Wpływa również na florę bakteryjną jelit, pobudzając jej wzrost.

Olej palmowy

Olej palmowy jest często wykorzystywany do produkcji granoli – jest tani, wydajny i – dzięki swoim właściwościom spajającym – wraz z syropem glukozowo-fruktozowym nadaje odpowiednią konsystencję produktowi. Unikajmy oleju palmowego, a najlepiej całkowicie wykluczmy go z diety (o oleju palmowym możesz dowiedzieć się więcej TU).

 

Musli i granola OneDayMore dla dzieci

Dobierając składniki do musli i granoli OneDayMore dla dzieci, nie skorzystaliśmy ani z oleju palmowego, ani z syropu glukozowo-fruktozowego. Wszystkie trzy produkty charakteryzują się maksymalnie niską zawartością soli i są dobrym uzupełnieniem zróżnicowanej diety!

Musli OneDayMore Owocowe Smyki nie zawiera dodatkowego cukru. Cała słodycz musli pochodzi z naturalnych składników, m.in. z suszonych fig i daktyli oraz liofilizowanych truskawek i bananów. Mieszanka charakteryzuje się wysoką zawartością tłuszczów nienasyconych. Ponadto porcja musli jest źródłem żelaza, magnezu i fosforu. Żelazo wspomaga prawidłowy rozwój, natomiast magnez i fosfor pomagają w utrzymaniu zdrowych zębów i kości.

Granola OneDayMore Banda Cynamonków i granola OneDayMore Czeko-Squad słodzone są miodem. Cynamonki świetnie smakują i dostarczają organizmowi cynku, białka, fosforu i magnezu. Czeko-Squad to źródło fosforu!