• 25% rabatu w Klubie
  • Darmowa dostawa od 75zł dla Klubowiczów
  • Szybka dostawa
  • Unia Europejska

Czy kakao jest zdrowe? Właściwości, wartości odżywcze i przeciwwskazania.

Nasiona z owoców kakaowca zbiera się od tysiącleci, a ich rodowód jest równie starożytny co cywilizacje Olmeków, Majów i Azteków. Te wczesne kultury czciły ziarna kakaowca za ich wyjątkowe właściwości i aromat, przyrządzały z nich napój bogów zwany “xocolatl” (oznaczający gorzką, pikantną wodę – zarezerwowany jedynie dla członków rodziny królewskiej i arystokracji), a także używały jako środka płatniczego w handlu. W XV wieku ziarna kakaowca dotarły do Europy, gdzie szybko stały się pożądanym towarem luksusowym.

Wprowadzenie ziaren kakao do Starego Świata przypisuje się Krzysztofowi Kolumbowi; wkrótce stały się one ważnym towarem eksportowym z Ameryki Południowej. Zastanawialiście się, jak zrobić kakao? W połowie XIX wieku Holender Casparus van Houten opracował pierwszy przemysłowy i finansowo przystępny sposób na oddzielanie tłuszczu z prażonych ziaren kakaowca. Ziarna przechodzą najpierw proces fermentacji, potem suszenia, następnie są prażone i prasowane, a w następnej kolejności mielone na drobny proszek. W następstwie tego procesu otrzymuje się kakao, które łatwo łączy się z wodą, napojem roślinnym lub mlekiem. Obecnie ziarna kakaowca wykorzystuje się do produkcji wielu produktów spożywczych i napojów, w tym czekolady. Kakao wzbogaca smak i nadaje głęboki, czekoladowy aromat wypiekom i deserom.

Właściwości i wartości odżywcze kakao

Kakao, suchy proszek otrzymywany z nasion owocu kakaowca, jest powszechnie znane jako składnik czekolady i wielu innych łakoci. Niewielu zdaje sobie jednak sprawę, że ten pokarm Bogów rodem z lasów deszczowych Ameryki Łacińskiej, ceniony jest za liczne właściwości zdrowotne; jego wartości odżywcze natomiast sprawiają, że kakao słusznie cieszy się mianem super żywności.

W nieprzetworzonych ziarnach kakaowca znajdują się pokłady przeciwutleniaczy, polifenoli i flawonoidów – związków, które, jak wykazano, chronią komórki naszego ciała przed stresem oksydacyjnym, to jest przed destrukcyjnym wpływem wolnych rodników. Mogą zapobiegać uszkodzeniom na poziomie komórkowym, mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia różnych chorób, w tym nowotworowych i układu sercowo-naczyniowego.

Uwaga! ziarno kakaowca zawiera dwa razy więcej przeciwutleniaczy niż czerwone wino i trzy razy więcej niż zielona herbata!

Naturalne kakao bogate jest też w tryptofan, prekursor neuroprzekaźnika zwanego serotoniną, które ma działanie poprawiające nastrój. Ponadto ziarna kakaowca są dobrym źródłem białka, kwasów tłuszczowych omega-6 i składników mineralnych, takich jak żelazo, magnez, cynk i potas. Napój przyrządzony z naturalnego kakao doskonale podnosi na duchu w dni, kiedy potrzebujecie dodatkowego zastrzyku energii – właściwości te zawdzięcza kofeinie i teobrominie (składnikom lekko pobudzającym), a także anandamidowi, substancji o działaniu podobnym do endorfin, czyli tzw. „hormonów szczęścia”. Wreszcie, kakao ma niski indeks glikemiczny, co oznacza, że nie powoduje nagłego skoku poziomu cukru we krwi. Liczne właściwości zdrowotne kakao sprawiają, że warto je włączyć do codziennego menu. W dodatku jest pyszne! Czego zatem chcieć więcej?

Czy kakao jest zdrowe?

Jasnym jest, że kiedy mówimy o kakao, nie mamy na myśli przetworzonej mieszaniny cukru, mleka w proszku, sztucznych aromatów i emulgatorów. Naturalne kakao, „pokarm bogów”, od wieków stosowane jest zarówno jako środek spożywczy, jak i leczniczy. Theobroma cacao L., czyli drzewo kakaowe jest prawdziwym darem natury znanym ludzkości od tysięcy lat. Z ziarna kakaowca otrzymujemy suchy proszek kakaowy oraz masło kakaowe, będące źródłem cennych kwasów tłuszczowych, niezbędnych dla zdrowia skory i włosów.

Zarówno tłuszcz jak i proszek kakaowy wykorzystywane są do produkcji czekolady. By cieszyć się jej zdrowotnymi właściwościami, pamiętajmy by wybierać gorzką czekoladę o jak najwyższej zawartości kakao – im jest ona większa, tym więcej przeciwutleniaczy i minerałów.

Czytaj więcej: Czy gorzka czekolada jest zdrowa? Ile jeść?

Zmielone ziarna kakaowca są bogate w wiele ważnych składników odżywczych, w tym są świetnym źródłem magnezu. Magnez jest niezbędnym minerałem biorącym udział w wielu procesach biochemicznych zachodzących w organizmie. Wysoka zawartość magnezu wspomaga pracę mięśni, w tym serca oraz układu nerwowego. Kakao to nie tylko pyszny smakołyk, ale także bogactwo przeciwutleniaczy, takich jak flawonoidy i polifenole, które współdziałają z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi dla optymalnego zdrowia układu krwionośnego. Antyoksydanty działają przeciwzapalnie, mogą obniżać poziom złego cholesterolu (LDL) i zapobiegać udarom oraz innym chorobom układu sercowo-naczyniowego.

Czytaj także: Zdrowe tłuszcze w diecie – jakie jeść i ile?

Odpowiednio przyrządzone kakao do picia jest w stanie podnieść nas na duchu; nie tylko za sprawą rozkoszy podniebienia, lecz również dzięki zawartości tryptofanu, substancji, z której produkujemy „hormon szczęścia” – serotoninę. Ma ona korzystny wpływ na samopoczucie, pomaga regulować emocje, zwiększa produktywność i koncentrację w ciągu dnia, poprawiając jednocześnie jakość snu w nocy. Następnym razem, gdy życie wyda się wam trudne, spróbujcie sięgnąć po filiżankę kakao!

Zamienniki kakao

Dla miłośników słodyczy nie ma nic lepszego niż kakao o głębokim aromacie czekolady. Jednak zasoby ziaren kakaowca są ograniczone i wydaje się, że produkcja tego przysmaku w niedługim czasie nie będzie w stanie zaspokoić globalnego popytu. Dodatkowo, pomimo że kakao jest zdrowym składnikiem diety, u osób uczulonych może powodować nietolerancje pokarmowe i reakcje alergiczne. Czym zatem zastąpić kakao? Najlepiej w tej roli sprawdzi się proszek wytwarzany z uprażonych owoców drzewa szarańczynu strąkowego. Karob, zwany inaczej mączką chleba świętojańskiego, ma smak podobny do kakao, ale jest nieco słodszy i pozbawiony goryczy. Znakomicie sprawdza się jako dodatek do wypieków i produkcji wyrobów czekoladopodobnych. Niezależnie od tego, czy staracie się wyeliminować kakao z diety, czy akurat nie macie go pod ręka, warto wypróbować tą smaczną alternatywę!

Czytaj więcej: Karob, czyli zamiennik kakao. Czym jest i jakie ma właściwości?

Kakao: zastosowanie i przeciwwskazania

Kakao jest na tyle uniwersalne, że można je dodawać do wielu słodkich jak i wytrawnych potraw. Jako składnik wypieków nadaje im bogaty smak i głęboki kolor. Naturalne, surowe kakao można również dosypać do owsianki, smoothie lub koktajlu; nie tylko wyśmienicie smakuje, dodatkowo jest też bogate w związki antyoksydacyjne, które pomagają chronić organizm przed wolnymi rodnikami.

Poza tym kakao jest składnikiem kosmetyków takich jak balsamy i kremy. Znane jest ono ze swoich właściwości nawilżających i ochronnych dla skóry. Masło kakaowe, bogate w kwasy tłuszczowe, jest doskonałym emolientem, środkiem zatrzymującym wilgoć w naskórku. Kakao ma ponadto przyjemny zapach, co sprawia, że chętnie sięgamy po kosmetyki z jego dodatkiem. Istnieją jednak pewne przeciwwskazania, o których należy pamiętać przed włączeniem go do codziennej diety. Kakao powinny unikać osoby z alergią, a także cierpiące na wysokie ciśnienie tętnicze (ze względu na obecność teobrominy i kofeiny) oraz wybrane choroby serca. Nadmiar tego smacznego składnika może prowadzić do skutków ubocznych, dlatego najlepiej korzystać z niego z umiarem.

Aby uzyskać jak najwięcej korzyści zdrowotnych płynących z kakao, należy szukać produktów wykonanych z naturalnego, nieprzetworzonego proszku kakaowego. Najkorzystniej jest przygotować je w domu samodzielnie, używając zmielonych ziaren kakaowca i np. odrobiny miodu. Stosując się do tych wskazówek, będziecie cieszyć się najzdrowszą filiżanką kakao. Na zdrowie!

Komentarze:

Brak komentarzy


Jesteśmy już
w 16 krajach!*
Razem zaczynaliśmy dzień
już ponad
140 MLN RAZY!
*Znajdziesz nas w sieci Lidl