Płatki kukurydziane

Śniadaniowa alternatywa dla suchych kanapek, słodkich placków, tłustej jajecznicy. Płatki z mlekiem. Znamy je wszyscy od dzieciństwa: chrupiące, słodkie i… kukurydziane, a więc zdrowe i naturalne! Czy rzeczywiście są takie cudowne, jak wierzyły nasze mamy?

 

Płatki kukurydziane – co to w ogóle jest?

Pewnego razu w Michigan

Historia płatków kukurydzianych brzmi jak fabuła amerykańskiego filmu.

Oto pod koniec XIX w. dwóch braci Kellogg, lekarz John i księgowy Will, prowadzi sanatorium w Battle Creek. Dla pacjentów wypieka się tam chrupki chleb. Pewnego dnia ktoś przez przypadek rozgotowuje pszenną masę, a po jej wysuszeniu powstają kruche płatki. To samo powtarza się z kukurydzą, ale tym razem już specjalnie – i tak powstają płatki kukurydziane, zdaniem doktora Johna, zapalonego adwentysty dnia siódmego, lek na całe zło dla kuracjuszy. Chrupanie bowiem miało odwrócić ich uwagę od grzesznych pokus.

Pomysł opatentowano i po 30 latach marka Kellog była sławna na całym świecie jako największy producent płatków śniadaniowych. Will, który zawczasu odkupił prawa majątkowe, zbił na chrupiącym produkcie fortunę.

 

Codziennie i wszędzie

Z mlekiem lub jogurtem płatki kukurydziane to niewątpliwie szybki, łatwy i smaczny posiłek. Do teraz osoby w każdym wieku, także starsi, chętnie sięgają po ten produkt w przekonaniu, że stanowi wartościową podstawę porannego jadłospisu. Czy tak jest?

Płatki kukurydziane są płatkami zbożowymi, a więc z pewnością możemy im zawdzięczać wiele substancji odżywczych, np. błonnik, witaminy, minerały. Jest jednak ALE. Tym ALE są dodatki, obniżające ewentualną prozdrowotną wartość płatków kukurydzianych. Kiedy więc je kupujesz, uważnie przeczytaj skład, ponieważ mogą być wzbogacane różnymi substancjami zarówno podnoszącymi ich właściwości prozdrowotne, jak i substancjami obniżającymi ich wartość odżywczą.

 

Jakie wartości odżywcze mają płatki kukurydziane?

Kukurydza spożywana w rozsądnych ilościach może być wartościowym składnikiem diety. Skład kukurydzianych ziaren to w większości skrobia, czyli węglowodan złożony, który stanowi źródło energii. Znaleźć też w niej można białko i tłuszcz. Kukurydza może zawierać również witaminy z grupy B, witaminę E, witaminę K i witaminę C, a także minerały: magnez, fosfor, selen, żelazo, mangan i sód.

Właściwości – jak z płatka?

Płatkom kukurydzianym zawdzięczamy chyba przede wszystkim walory smakowe. Lubimy, kiedy chrupią w zimnym mleku, niektórzy lubią też na chwilę je odstawić i jeść nasączone homogenizowanym serkiem lub jogurtem. Czy powinniśmy traktować taki posiłek jak pełnowartościowe śniadanie czy okazjonalną słodką przekąskę?

Na pewno kariera płatków kukurydzianych w naszej diecie zależy od ich składu i jakości, od ich ilości i towarzystwa. Jeśli mamy płatki ekologiczne o czystym składzie, bez cukru i dosypiemy ich trochę do płatków owsianych lub otrębów pszennych z owocami czy orzechami, a wszystko to zalejemy naturalnym jogurtem bez dodatku cukru, możemy ze spokojem uznać całość za zdrowe danie.

 

Skąd się biorą płatki? Jak i z czego produkowane są płatki kukurydziane

Wyobrażacie sobie złote ziarna kukurydzy, które praży się, pozbawia łusek, rozgniata i suszy, aby zachowały wszystkie swoje prozdrowotne wartości? Niestety w przypadku większości płatków kukurydzianych tak to nie wygląda.

Czasem płatki przygotowywane są z kaszki kukurydzianej albo mąki kukurydzianej, którą łączy się z wodą, a potem suszy i miele. Częściej jednak do wielkich fabryk przywozi się co tydzień setki ton kukurydzianego grysu. Transportuje się go wielkimi rurami do ogrzewanych zbiorników, gdzie w temperaturze 90°C kawałki ziaren miękną, aby dało się je rozwałkować i zemleć na płatki. W procesie pieczenia płatki tracą wilgoć, której poziom nie powinien przekraczać 10%, tak żeby były kruche i chrupiące.

Następnie, celem podniesienia ich wartości konsumenckiej, wędrujące taśmami produkcyjnymi płatki mogą być spryskiwane witaminami i minerałami, np. witaminami z grupy Bwitaminą D i E czy żelazem.

I – jeszcze bardziej niestety – dla walorów smakowych i przedłużenia przydatności do spożycia stosuje się mnóstwo dodatków, głównie substancji słodzących. Rzadziej jest to cukier trzcinowy czy ekstrakt słodowy z jęczmienia (tu występuje gluten), zazwyczaj jednak wykorzystuje się syrop glukozowo-fruktozowy jako najtańszy syntetyczny słodzik. Zawartość cukru w płatkach kukurydzianych dochodzi czasem nawet do 30% masy całkowitej! Podobno to właśnie o „ten cały cukier” i jego „być albo nie być” w recepturze płatków pokłócili się bracia Kellogg.

Do tego dochodzą często barwniki, emulgatory, chemiczne konserwanty, sól i regulatory kwasowości, np. fosforany sodu.

Dlatego przy wyborze płatków koniecznie czytaj etykietę i pamiętaj, że im krócej, tym zdrowiej. Najlepiej sięgaj po produkty ekologiczne, ale miej na uwadze, że nie będą tak słodkie w smaku i chrupiące jak te najbardziej popularne, do których przywykliśmy. Etykieta BIO wiąże się jednak z wysokim prawdopodobieństwem, że zostały wyprodukowane w 100% z kukurydzy.

Czy płatki kukurydziane zawierają gluten?

Kukurydza to zboże bezglutenowe. Dobre płatki kukurydziane z zasady nie powinny więc zawierać glutenu. Ewentualnie afiszowana na opakowaniach „bezglutenowość” nie jest więc niczym nadzwyczajnym, świadczy jednakowoż o czystości procesu produkcji.

Wszystko jednak zależy od dodatkowych składników, np. ekstraktu słodu jęczmiennego, w którym gluten występuje, nie mówiąc o tym, że do niektórych płatków dodaje się po prostu mąkę pszenną.

Może się też zdarzyć, że na taśmie produkcyjnej wśród naszych kukurydzianych płatków pojawi się przypadkiem inne zboże – wówczas na opakowaniu powinno znaleźć się ostrzeżenie, że płatki mogą zawierać śladowe ilości glutenu.

 

Czy płatki kukurydziane są zdrowe?

Wybieraj bez cukru

Chociaż płatki kojarzą nam się raczej ze słodką przekąską, postarajmy się przyzwyczaić do tych bez dodanego cukru. Zawsze możemy wzbogacić naszą przekąskę o suszone owoce, które dodadzą jej naturalnej słodyczy.

Wybieraj… inne?

Zawartość błonnika oraz witamin z grupy B i C świadczy na korzyść płatków kukurydzianych.  Zawierają jednak sód, a w przeciętnej diecie jest już go i tak zbyt wiele. Dlatego raczej nie zaleca się spożywania samych płatków kukurydzianych regularnie; korzystnie jest zastąpić je płatkami owsianymi, pełnoziarnistymi albo otrębami pszennymi lub jeść mieszanki – najlepiej z owocami i jogurtem naturalnym.

Jedz więc dużo różnych płatków regularnie, a kukurydziane – tylko ekologiczne, od czasu do czasu – na zdrowie!

Komentarze:

Brak komentarzy