SIEMIE LNIANE

Co to jest siemię lniane?

Siemię lniane to nasiona lnu zwyczajnego – rośliny znanej od początku cywilizacji w Azji Zachodniej i basenie Morza Śródziemnego. Jako dostępny produkt znamy je w kilku postaciach: nasiona brązowe, nasiona złote oraz siemię w wersji zmielonej. Ciemne chrupiące ziarenka kojarzymy z pieczywem, a dietetyczny kleisty wywar zdarza niektórym pić na czczo przy dolegliwościach żołądkowych. Jak jednak działa ta niezwykła roślina i jakim składnikom zawdzięcza swoje właściwości i rosnącą popularność?

Siemię lniane – wartości odżywcze

Siemię lniane jest źródłem wielu cennych składników odżywczych.

Siemię lniane zawiera białko, tłuszcze, węglowodany i błonnik, a także

 witaminę B6, E, K, tiaminę, ryboflawinę, niacynę i kwas foliowy, jak również cenne minerały: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód i cynk. (1)

Właściwości i zastosowanie siemienia lnianego

Nasiona lnu mogą wspierać funkcjonowanie układu trawiennego poprzez: osłanianie żołądka, oczyszczanie jelit czy utrudnianie wchłaniania toksyn.

Korzystny wpływ siemienia lnianego na układ pokarmowy to zasługa błonnika, przy czym nasiona lnu zawierają oba rodzaje tego składnika: rozpuszczalny i nierozpuszczalny. Błonnik rozpuszczalny sprawia, że dłużej czujemy sytość – ta właściwość znajduje zastosowanie w dietach odchudzających. Błonnik nierozpuszczalny z kolei odpowiedzialny jest za wiązanie wody; w rezultacie zwiększa się siła ruchów perystaltycznych jelit, a

Siemię lniane ma wpływ na układ krwionośny poprzez obniżanie poziomu cholesterolu LDL, regulację ciśnienia tętniczego, ale i na układ nerwowy, ponieważ może ograniczać degradację osłonek komórek nerwowych.

Siemię lniane ma też zastosowanie w kosmetyce; może poprawiać kondycję skóry, włosów i paznokci dzięki zawartości witamin B1 i B3, kwasu foliowego, żelaza, magnezu i cynku.

Nasiona siemienia lnianego dostarczają tiaminy, która wspiera utrzymanie prawidłowych funkcji psychologicznych.

Nasiona lnu poprawiają nawet gospodarką hormonalną. Dzieje się to za sprawą lignanów – roślinnych związków bioaktywnych o antyoksydacyjnym działaniu. Zalicza się je do grupy fitoestrogenów. Wykazują one bowiem właściwości estrogenów – hormonów płciowych. Te fitoskładniki mogą objawy menopauzy i ograniczać ryzyko powstawania nowotworów piersi, prostaty i jelita grubego. Siemię lniane jest jednym z najbogatszych źródeł lignanów.

Siemię lniane – do jedzenia i do picia

Składniki odżywcze siemienia lnianego sprawiają, że cieszy się ono coraz większym zainteresowaniem.

Zaparzone nasiona, które pęcznieją, miękną i otaczają się charakterystycznym śluzem, spożywa się w postaci papki w celach leczniczych lub pije się przecedzony odwar, przy czym wykazuje korzystne działanie siemiena przy dawce 10 g – nie powinno spożywać się więcej niż 50 g dziennie.

Najkorzystniej spożywać całe nasiona lub zmielić je samodzielnie w domu bezpośrednio przed spożyciem, np. przy pomocy młynka do kawy. Składniki odżywcze lnu są dla organizmu najbardziej dostępne właśnie w takiej formie – świeżo zmielonej. Im szybciej go po zmieleniu spożyjemy, tym lepiej, ponieważ zawarty w nasionach tłuszcz szybko się utlenia i siemię traci wówczas znaczną część właściwości.

Ziarna można dodawać do owsianek, jogurtów, musli, koktajli i sałatek.

Dodaje się go do ciast i pieczywa dla zwiększenia walorów dietetycznych i smakowych.

1 łyżka siemienia z 3 łyżkami wody daje kleik, który z powodzeniem można w diecie wegańskiej stosować jako zamiennik jajek, kiedy zależy nam na spoiwie przy plackach, roślinnych pulpetach i warzywnych pasztetach.

Nasiona siemienia lnianego znajdziecie w naszej mieszance MUSLI BIO OWOCOWE.

Komentarze:

Brak komentarzy