• 25% rabatu w Klubie
  • Darmowa dostawa od 75zł dla Klubowiczów
  • Black Weekend
  • Unia Europejska

Orzechy: które są najzdrowsze i jakie mają właściwości odżywcze?

Orzechy włoskie, orzechy brazylijskie, migdały, orzechy nerkowca, a może orzechy makadamia… Które wybrać, skoro uwielbiamy je wszystkie? Twardy orzech do zgryzienia… Sprawdź, które orzechy są najzdrowsze, i dowiedz się, jak idealnie rozpocząć dzień!

Orzechy – królowie bakalii

Ze wszystkich bakalii to właśnie orzechy są najbardziej wartościowe. Dostarczają nam nienasyconych kwasów tłuszczowych, białka, błonnika, witaminy E oraz składników mineralnych takich, jak: magnez, żelazo, potas, cynk, sód. Orzechy mogą mieć wpływ na zmniejszanie ryzyka wystąpienia chorób serca, są idealne w diecie wegetarian i często sprawdzają się jako szybka przekąska, kiedy będąc w ciągłym biegu, potrzebujemy czegoś na ząb. Ich jedzenie ma korzystny wpływ na pracę naszego mózgu i układu nerwowego. Jednak każdy gatunek orzechów dostarcza nam innych składników. Poznaj top 5 najzdrowszych orzechów i wprowadź je do swojej zbilansowanej diety. Oto mali wielcy królowie bakalii.

Migdały – najszlachetniejsze z orzechów

Nasiona migdałowca zwyczajnego, zwane migdałami, to nie tylko dobry pomysł na zdrową przekąskę, ale również zdrowy dodatek do potraw. Migdały zawierają związki mineralne potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu – między innymi potas, magnez, żelazo oraz wapń. Oprócz tego, jedząc migdały, dostarczamy sobie sporych ilości tłuszczów jedno- i wielonasyconych: omega-3 oraz omega-6, a także białka, błonnika pokarmowego oraz witamin. Migdały mogą wspomagać pracę układu nerwowego, przyczyniać się do obniżenia poziomu złego cholesterolu, sprzyjają odchudzaniu dzięki obecności błonnika pokarmowego i uczuciu sytości po ich spożyciu, lecz nie zapominajmy o ich wysokiej kaloryczności i o potrzebie zachowania umiaru w jedzeniu.

Jak bezpiecznie kupować migdały? Jeśli masz wybór, zrezygnuj z tych na wagę i wybierz migdały w opakowaniu, by móc sprawdzić datę ważności i uchronić je przed utlenieniem. Pamiętaj, żeby nie poddawać ich obróbce termicznej, gdyż w wysokich temperaturach kwasy tłuszczowe zawarte w tych orzechach tracą swoje cenne właściwości. O migdałach mówi się, że ze względu na swoje właściwości zdrowotne są najszlachetniejsze ze wszystkich orzechów. Warto przypomnieć, że z migdałów można samemu zrobić napój migdałowy, który posłuży jako roślinny zamiennik mleka krowiego, a dzięki olejkom migdałowym możemy zadbać o cerę. Jeden orzech, a tyle właściwości!

Orzechy nerkowca na poprawę nastroju

Z czym Wam się kojarzą orzechy nerkowca? Jakie pierwsze smaki przychodzą Wam do głowy? Wyobraźcie sobie jesienny, deszczowy dzień, gdy marzycie o czymś rozgrzewającym, pysznym i sycącym do jedzenia. Czy Wam też na myśl jako pierwsze przychodzi curry, którego doskonałość podkreśliłyby orzechy nerkowca? To idealne połączenie ze względu na delikatny smak orzechów, lekko maślany. Do tego ostrość curry i charakterystyczny smak kolendry… Już wiemy, co zjemy na obiad, a Wy?

Przygotowując jakąkolwiek potrawę z orzechami nerkowca albo sięgając po nie jako przekąskę, warto pamiętać, że ze względu na obecny w nich magnez potrzebny do syntezy hormonu szczęścia, czyli serotoniny, są to orzechy na poprawę nastroju. Spożywając nerkowce, dbamy również o:

  • skórę i włosy – ze względu na obecność w nich miedzi,
  • kości i stawy – dzięki zawartości magnezu, wapnia oraz miedzi,
  • wzrok – dzięki przeciwutleniaczom luteinie i zeaksantynie,
  • serce i układ krążenia – dzięki tłuszczom jedno- i wielonasyconym.

Jeśli orzechy nerkowca poprawiają nastrój, to idealnym rozwiązaniem i poprawą nastroju do kwadratu jest rozpoczęcie dnia z Musli Odpornościowym OneDayMore z prażonymi orzechami nerkowca. Nic tak nie cieszy jak zdrowie i odpowiednio zbilansowana dieta.

Orzechy brazylijskie – bogate źródło selenu

Orzechy brazylijskie to istna skarbnica selenu, dzięki któremu możemy znacznie poprawić swoją odporność. Oprócz selenu w orzechach brazylijskich znajdziemy:

  • magnez, który wspiera układ nerwowy,
  • wapń, odpowiedzialny na prawidłowy rozwój kości i zębów,
  • potas, który wspomaga utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi
  • witaminę E, nazywaną witaminą młodości, i witaminę B6,
  • kwas foliowy i kwasy omega-3.

Jak spożywać orzechy brazylijskie? Najlepiej świeżo obrane dodawać do sałatek lub do deski serów. Świetnie nadadzą się do pikantniejszych potraw, jak pad thai z warzywami, kurczak na ostro z warzywami, pikantna zupa na bazie mleczka kokosowego i mango.

Orzechy włoskie – wykorzystanie w kuchni

Do czego warto dodać orzechy włoskie i dlaczego?

  1. Idealnie pasują do wegetariańskiej sałatki z figami, serem feta, awokado i rukolą. Wystarczy wszystko zmieszać, polać oliwą i gotowe.
  2. Wypiekacie własny chleb? Dodajcie do ciasta orzechy włoskie i żurawinę. Gwarantowany wspaniały smak.
  3. Chwila tylko dla siebie? Dlaczego nie! Połączcie smak porannej kawy z orzechowymi ciasteczkami – niebo w gębie!
  4. Szykuje się impreza i musicie szybko coś wymyślić? Na pierwszy plan niech wysuną się koreczki z serem brie, orzechami i winogronami, a potem niech muzyka porwie Was do tańca!

W ten sposób możecie połączyć pyszne smaki z wartościami odżywczymi orzechów włoskich, w których znajdziecie: kwasy omega-3, kwasy omega-6, aminokwasy, minerały oraz witaminy. Jedzenie orzechów włoskich wspomaga pracę mózgu i kondycję cery oraz włosów. Obecne w orzechach kwas linolenowy oraz magnez wspierają system nerwowy, kwasy tłuszczowe pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu. Nic, tylko jeść orzechy, do czego zachęcamy przez cały rok.

Orzechy makadamia prosto z egzotycznych krajów

Orzechy makadamia pochodzą z terenów Australii, Nowej Kaledonii i Sulawesi. Są okrągłe i mają niezwykle twardą łupinę. Orzech, który znajduje się w środku, ma największą ze wszystkich orzechów zawartość tłuszczu – tym samym odznacza się wysoką kalorycznością. Dlatego sięgając po te, jak i inne orzechy – róbmy z nich dodatek, a nie bazę posiłku. Jakie jeszcze wartości odżywcze i właściwości zdrowotne mają orzechy makadamia?

  • są źródłem witamin A, E oraz tych z grupy B.
  • zawierają cenne składniki mineralne: fosfor, żelazo, magnez, cynk oraz wapń.
  • są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe.
  • dzięki zawartości magnezu mogą działać kojąco na nasze nerwy.
  • dzięki zawartości żelaza polecane są osobom z anemią.
  • zawarte w nich wapń i fosfor mogą pozytywnie wpływać na wygląd włosów, paznokci oraz skóry.
  • ze względu na zawarte w nich wartości odżywcze zaleca się spożywanie orzechów makadamia w stanach przemęczenia lub osłabienia.

Te egzotyczne orzechy zamykają naszą listę top 5 orzechów. Mamy wielką nadzieję, że wszystkie orzechy staną się dla Was inspiracją do codziennych prostych przepisów i smacznych nawyków żywieniowych. Dbajmy o siebie, jedzmy zdrowo.

Chrup na zdrowie, chrup z OneDayMore

Lubisz szybkie i zdrowe rozwiązania? Sięgnij po przepyszną Granolę Orzechową z migdałami, orzechami nerkowca i orzechami laskowymi, po Musli Skoncentrowanych, w którym znajdziesz orzechy włoskie, bądź po nasze orzechowe przekąski z kawą, migdałami i malinami i poczuj, jak moc orzechów pobudza Cię do działania! Chrup na zdrowie, chrup z OneDayMore!

Komentarze:

Brak komentarzy