• 25% rabatu w Klubie
  • Darmowa dostawa od 75zł dla Klubowiczów
  • Wysyłka nawet w 24h
  • Unia Europejska

Tahini, czyli zdrowa pasta sezamowa

Tahini, czyli tahina, to inaczej pasta sezamowa. Powstaje w wyniku zmielenia łuskanych, prażonych nasion lub ucierania niełuskanych ziaren sezamu. Odkryj jej zastosowanie, właściwości zdrowotne i wyczaruj w kuchni niesamowite dania.

Tahini – moc sezamowych witamin i minerałów

Dzięki zawartości kwasów nienasyconych spożywanie tahini poprawia funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Antyoksydanty opóźniają rozwój wolnych rodników tlenowych oraz przyczyniają się do zahamowania rozwoju nowotworów, cukrzycy, choroby wieńcowej, Parkinsona, Alzheimera lub miażdżycy. Błonnik pokarmowy reguluje nasze procesy trawienne i pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu.

Zawarte w tahini substancje poprawiają:

– stan naszych kości, skóry, włosów i paznokci,

– regulują gospodarkę hormonalną dzięki lignanom,

– poprawiają pamięć i koncentrację.

Pasta sezamowa to świetny produkt dla wegan i wegetarian – zawiera bowiem żelazo potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jeśli wyłączyło się mięso z diety. Również ze względu na żelazo kobiety w trakcie menstruacji powinny częściej sięgać po tahini, tak samo jak osoby borykające się z anemią.

Należy pamiętać, że sezam jest silnym alergenem, i dlatego astmatycy i osoby ze skłonnościami do alergii powinny szczególnie uważać i unikać spożywania tahini i produktów mogących zawierać sezam.

Tahini – zastosowanie w kuchni

Tahini występuje w 2 wersjach: sezamu łuskanego i niełuskanego. Pasta z sezamu niełuskanego ma ciemniejszy kolor i bardziej orzechowy smak. Dania, w których tahini odgrywa główną rolę, wywodzą się z kuchni Bliskiego i Dalekiego Wschodu i należą do nich w szczególności:

– humus,

– chałwa,

– baba ghanoush.

Tahini w kuchni można wykorzystać na wiele oryginalnych sposobów. Najlepiej smakuje jako samodzielna pasta lub dodatek do pity. Sos tahini (pasta tahini z dodatkiem jogurtu, czosnku, soku z cytryny oraz soli) świetnie nadaje się do sałatek, kurczaka albo ryb. Humus znany jest bardziej w Polsce niż baba ghanoush, dlatego polecamy smaczny przepis na pastę z bakłażana, która fantastycznie komponuje się z pieczonymi warzywami lub służy jako prosty dodatek do pieczywa.

Pomyślcie sobie, że w pewien chłodny, ciemny wieczór, z pewnością deszczowy, nagle zapragniecie czegoś, co przypomni Wam o lecie, smakach radości i beztroski. Na szczęście przypomnicie sobie, że macie w swojej spiżarni słoik pasty baba ghanoush i to będzie istne złoto, kuchenny Oscar i wygrany dzień. Do dzieła więc – przygotujcie już dzisiaj słoik pełen smaczności.

Na ten jeden słoik potrzebne będą:

  • 1 kg, czyli około 5 małych bakłażanów
  • 2 ząbki czosnku
  • 3 łyżki tahiny – tahinę kupicie w sklepach ze zdrową żywnością
  • 2-4 łyżki soku z cytryny
  • sól i pieprz do smaku

Przygotowanie:

  1. Rozgrzej piekarnik do 220 stopni. Blachę wyłóż papierem do pieczenia.
  2. Bakłażany umyj, wysusz i połóż na palnikach kuchenki gazowej – opalaj je przez 15 minut, co jakiś czas obracając. Jeśli nie masz kuchenki gazowej, bakłażany możesz opalić palnikiem do crème brûlée lub położyć je na mocno rozgrzanej patelni żeliwnej.
  3. Kiedy bakłażany będą zwęglone, zdejmij je z ognia i włóż do piekarnika na kolejne 15 minut.
  4. Po upływie tego czasu wyjmij je z piekarnika i obierz ze skórki. Następnie posiekaj nożem tak, aby większość była rozdrobniona, ale żeby były też wyczuwalne duże kawałki. Pokrojone warzywo przełóż do miski.
  5. Czosnek zetrzyj na tarce i dodaj do miski razem z tahini, sokiem z cytryny oraz sporą ilość soli. Wszystko dokładnie wymieszaj widelcem i spróbuj – trzeba dodać więcej soli lub cytryny do smaku? Jeśli tak – śmiało, pasta ma być wyrazista w smaku.
  6. Gotową babę ghanoush przełóż do słoika, dokładnie zamknij, wystudź i schowaj na ten chłodniejszy jesienny dzień. Albo zjedz od razu i przygotuj pastę jeszcze raz.

Cała smaczna przyjemność po naszej stronie.

Komentarze:

Brak komentarzy