Trudne składniki – ERYTRYTOL

Nieco groźny z nazwy, ale bardzo pożądany w diecie ze względu na cenne właściwości, które posiada! Erytrytol, choć może budzić nieufność i kojarzyć się negatywnie osobom nieznającym jego supermocy, zdecydowanie zasługuje na dobrą, nie złą sławę. Dlaczego? To dzięki niemu możemy raz na zawsze wyprosić z kuchni biały cukier i nadal cieszyć się smakiem słodkiej kawy, ciast i deserów bez obaw o to, że takie menu przysporzy nam problemów ze zdrowiem.

Czym właściwie jest erytrytol, jakie ma właściwości i jak zastąpić nim cukier w codziennej diecie, by jeść i żyć zdrowiej? By odpowiedzieć na te pytania, zebraliśmy podstawowe informacje na temat tego wyjątkowego słodzika, który powinien znaleźć stałe miejsce w Twojej kuchni!

 

Tajemniczy biały charakter – składnik pod lupą

Erytrytol występuje również pod dwiema innymi nazwami – erytryt i erytrol. Choć określenia te wydają się trudne, warto je zapamiętać, by wiedzieć, że w każdym przypadku mamy do czynienia z tym samym składnikiem.

Kiedy przyswoimy (i oswoimy) skomplikowaną nazwę naszego „trudnego składnika”, możemy zacząć przyglądać mu się bliżej. Tutaj czekają nas kolejne niespodzianki. Wiele osób jest zaskoczonych, że z chemicznego punktu widzenia erytrytol to alkohol cukrowy. Należy więc do tej samej grupy związków organicznych, co ksylitol, glicerol czy sorbitol.

Chociaż erytrol dostępny na rynku wytwarzany jest w podlegającym ścisłej kontroli procesie fermentacji glukozy przez drożdże, związek ten występuje naturalnie w niektórych owocach (winogrona, melony, gruszki), owocach morza, algach i porostach oraz fermentowanych napojach (wino) i sosach (sos sojowy).

Jak smakuje i jak rozpoznać go po wyglądzie? Jest nieco mniej słodki (o ok. 70-80%) niż cukier, ale wizualnie bardzo do niego podobny. To biały proszek składający się z lekko przezroczystych kryształków.

Jeśli szukasz produktów spożywczych słodzonych erytrytem, wypatruj na etykietach symbolu E968. Pod takim oznaczeniem ukrywa się on czasem w składach dżemów, galaretek, lodów, musztard, suszonych owoców i płatków śniadaniowych. Wiesz już zatem, że nie każde „E” to powód do odstawiania produktu na półkę!

 

Dlaczego najzdrowszy? Przegląd właściwości

Skoro piszemy tyle dobrego o tym składniku, pora poprzeć zachwyty faktami. Jakie jego właściwości sprawiają, że uchodzi on za najzdrowszy słodzik?

Erytrytol nie jest metabolizowany przez ludzki organizm, co w praktyce oznacza, że zostaje wchłonięty do krwiobiegu, a następnie wydalony z moczem w niezmienionej postaci. Dzieje się tak dlatego, że nie posiadamy enzymów, które byłyby zdolne do strawienia tego związku.

Jego indeks glikemiczny wynosi 0, a to świetna wiadomość dla diabetyków! Osoby chore na cukrzycę mogą spożywać erytrytol bez obaw o skutki uboczne, gdyż nie powoduje on wzrostu poziomu glukozy we krwi.

To słodzik bezpieczny dla zębów, co sprawia, że zdecydowanie wygrywa w starciu z białym cukrem, który od najmłodszych lat towarzyszy nam jako bohater pouczających opowieści o szkodliwym wpływie słodyczy na stan uzębienia. Erytrytol nie tylko nie przyczynia się do powstawania próchnicy, ale zatrzymuje również rozwój niektórych bakterii odpowiedzialnych za tę chorobę.

Osoby na diecie odchudzającej zdecydowanie powinny dowiedzieć się o jego istnieniu! Jeśli jesteś w trakcie redukowania wagi, ten słodzik jest stworzony dla Ciebie. Ile ma kalorii? Szacuje się, że ok. 20 w 100 g produktu. Oznacza to, że możesz utrzymać swoje zdrowe nawyki żywieniowe bez konieczności rezygnowania z ulubionego, słodkiego smaku. A im mniej restrykcyjnych wyrzeczeń, tym łatwiej wytrwać w postanowieniu i zmierzać do osiągnięcia pożądanego efektu.

Erytrytol posiada również właściwości antyoksydacyjne – pomaga w usuwaniu wolnych rodników i spowalnia procesy starzenia się organizmu.

By mieć pewność, że wprowadzamy do diety produkt całkowicie bezpieczny dla zdrowia, warto odwołać się jeszcze do opinii ekspertów. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) erytrytol to w pełni przebadany dodatek do żywności, który nie stanowi dla nas zagrożenia, nawet wówczas, gdy jest spożywany codziennie.

 

Gotuj się na zmiany!

Od wiedzy do (kulinarnej) praktyki – jak wykorzystać erytrytol w kuchni? Zastąpienie nim cukru nie sprawia wielu trudności: nasz dobry słodzik szybko rozpuści się w kawie i herbacie, nada smak większości wypieków, rozgości się w deserach i owsiankach.

Warto jednak mieć na uwadze, że związek ten nie fermentuje i nie ulega procesowi karmelizacji. Nie użyjemy go więc do przygotowania ciasta drożdżowego, crème brûlée czy karmelu.

Jeśli chcesz zastąpić cukier erytrytolem i uzyskać ten sam smak, pamiętaj, by nieco zwiększyć ilość słodzika. W przepisie, który przewiduje 100 g cukru, użyj ok. 150 g jego zdrowszego zamiennika.

 

Podsumowanie

Erytrytol to dobra alternatywa dla białego cukru, a jego właściwości pozwalają wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe bez konieczności rezygnowania ze smaku, który sprawia nam przyjemność.

Choć mamy do czynienia ze zdrowym słodzikiem, nie powinniśmy traktować go jak leku na całe zło. W spożywaniu zamienników cukru, tak jak w przypadku innych składników zdrowej diety, powinniśmy zachować umiar i rozsądek.