Zasmakuj w jesieni!
Pyszne dania z orzechami

Chrupiące, zdrowe i pożywne. Orzechy to znakomite źródło witamin i składników mineralnych, które sprawiają, że mamy więcej energii. Nienasycone kwasy tłuszczowe, kwas foliowy, witamina B i E oraz żelazo, cynk, magnez – to wszystko skrywają pod twardą skorupką. Na półkach sklepowych znajdziemy wiele rodzajów orzechów, m.in.: włoskie, brazylijskie, pekan, makadamia czy orzechy nerkowca. Warto więc korzystać z ich dobrodziejstw i chrupnąć odrobinę zdrowia każdego dnia.

W szczególności powinniśmy zadbać o to jesienią, kiedy nasz organizm potrzebuje wsparcia, aby uodpornić się na wszelkie wirusy – to właśnie dzięki orzechom możemy wzmocnić nasz układ odpornościowy. Ale to nie wszystkie ich zalety! Orzechy wspomagają również pracę naszego mózgu, wpływając na poprawę pamięci. Wzmacniają włosy i paznokcie, poprawiają stan cery i opóźniają procesy starzenia. Dodatkowo wzmacniają serce i usprawniają pracę układu krążenia, chroniąc nas przed chorobą wieńcową. Orzechy to także przyjaciel naszej tarczycy, ponieważ dbają o jej właściwą pracę.

To wszystko sprawia, że nie możemy o nich zapominać w naszym codziennym menu i powinniśmy korzystać z ich wyjątkowych właściwości. Do jakich dań warto zatem dodać orzechy? W jakich kompozycjach sprawdzą się znakomicie? Poznajcie nasze sposoby na pyszną, zdrową i chrupiącą jesień!

 

Carpaccio z dyni z parmezanem i orzechami włoskimi

Składniki:

– surowa dynia – ok. 0,5 kg

– ocet winny – 1 łyżka

– sok z cytryny – 1 łyżka

– oliwa z oliwek – 2 łyżki

– parmezan – 1 łyżka

– orzechy włoskie – 1 garść

– ocet balsamiczny

 

Sposób przygotowania:

  1. Ocet winny mieszamy z sokiem z cytryny i oliwą.
  2. Dynię obieramy, kroimy na cienkie plasterki i wkładamy do marynaty na min. 4 godziny.
  3. Następnie wyciągamy dynię z marynaty i układamy na talerzu.
  4. Parmezan ścieramy na tarce i posypujemy nim plastry dyni.
  5. Orzechy siekamy i posypujemy nimi całe danie.
  6. Całość delikatnie polewamy octem balsamicznym.

 

Tarta z burakami, serem kozim i orzechami pekan

Składniki:

Kruche ciasto:

– mąka – 250 g

– masło – 150 g

– jajko – 1 szt.

– sól – szczypta

– woda – 1 łyżka

Farsz:

– ugotowane buraki – 2 szt.

– ser kozi – ok. 150 g

– jajka – 3 szt.

– gęsta śmietana – 100 g

– orzechy pekan – garść

– świeży tymianek – kilka gałązek

 

Sposób przygotowania:

  1. Z mąki, masła, jajka i soli wyrabiamy ciasto, w międzyczasie stopniowo dolewając wodę. Gotowe ciasto owijamy folią spożywczą i wkładamy do lodówki na min. 2 godziny.
  2. Po schłodzeniu ciasto rozwałkowujemy i przekładamy do formy. Dno tarty nakłuwamy w kilku miejscach widelcem. Ciasto przykrywamy papierem do pieczenia i obciążamy fasolą lub grochem. Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 190 stopni i podpiekamy 15-20 minut. Po tym czasie zdejmujemy papier i pieczemy ciasto jeszcze ok. 10 minut, aż się zarumieni.
  3. Śmietanę mieszamy z jajkami.
  4. Na podpieczonym cieście układamy pokrojone w plasterki buraki i zalewamy je śmietaną z jajkami. Posypujemy kawałkami koziego sera, posiekanymi orzechami i świeżym tymiankiem.
  5. Tartę wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 160 stopni i pieczemy ok. 12-15 minut.

 

Mamy nadzieję, że polubicie nasze propozycje i przygotujecie pyszne dania z dodatkiem orzechów. To świetny składnik, który sprawdzi się jako dodatek zarówno do dań wytrawnych, jak i słodkich deserów. Jeśli zatem uwielbiacie orzechy, koniecznie wypróbujcie powyższe przepisy. Pamiętajcie także, że w mieszankach OneDayMore również znajdziecie chrupiące orzechy, np. orzechy ziemne i włoskie w Musli Skoncentrowanych, orzechy nerkowca w Musli Męskim, orzechy pekan w Musli Superfoods lub mieszankę różnorodnych orzechów w Granoli Orzechowej. Niech ta jesień będzie pełna orzechowych smaków!