Jagody goji – owoce witalności. Jakie mają właściwości i z czym smakują najlepiej?

Jagody goji jakiś czas temu zaistniały w naszej świadomości jako jedno z superfoods, czyli jedzenia, które pozytywnie wpływa na organizm. Korzystanie z dobroczynnych właściwości rośliny nie jest jednak niczym nowym – owoc ten stosowany jest w medycynie chińskiej od tysiącleci i nazywany jest diamentem Wschodu. My kojarzymy go zwykle z pysznych, śniadaniowych kompozycji z płatkami owsianymi, orzechami, innymi suszonymi owocami i jogurtem lub mlekiem. Jakie właściwości mają jagody goji i z czym smakują najlepiej? Zapraszamy do lektury!

 

Jagody goji (kolcowój pospolity) – co to za roślina?

Jagody goji to owoce krzewu o nazwie kolcowój pospolity. Owoce rośliny, czyli podłużne jagody o długości 2 cm, są bardzo delikatne. Aby ich nie uszkodzić przy zbiorach, strząsa się je z krzewów, zamiast zrywać. Cała roślina uchodzi za trującą, również świeże owoce, ze względu na zawartość atropiny, która zostaje dezaktywowana w czasie obróbki termicznej, np. suszenia. Powszechnie jagody goji spożywa się w formie suszonej, a w Azji stosuje się je również do gotowania zup.

 

Jakie właściwości mają jagody goji?

Jagody goji są bogate w błonnik pokarmowy, który ułatwia procesy trawienne, usprawnia pracę jelit i tym samym może wspomagać proces odchudzania.

Najcenniejszym składnikiem jest jednak kompleks polisacharydowy LBP. Działa on korzystnie na wątrobę, zatrzymując uszkodzenia oksydacyjne i oczyszczając ją z toksyn. Stymuluje też układ odpornościowy i wykazuje właściwości przeciwutleniające. Dzięki temu jagody goji pomagają w profilaktyce chorób nowotworowych i spowalniają tempo rozwoju choroby. Badania laboratoryjne pokazały również, że związek ten odpowiada za zmniejszenie insulinooporności oraz hiperglikemii u cukrzyków.

Jagody goji korzystnie wpływają na narząd wzroku. Zeaksantyna, z podgrupy karotenoidów, chroni siatkówkę oka przed promieniowaniem UV. Luteina z kolei chroni oko przed działaniem wolnych rodników i zmniejsza ryzyko wystąpienia zaćmy.

Wśród innych korzyści można wymienić pozytywny wpływ na pracę serca ze względu na zawartość betainy. Jagody goji zawierają składniki odpowiedzialne za wzrost stężenia dobrego cholesterolu HDL, jak również za obniżanie poziomu trójglicerydów i cholesterolu LDL w surowicy krwi.

 

Jagody goji – dawkowanie

Zaleca się umiarkowane spożywanie jagód goji (ok. 12 g owoców na dobę). Nie powinny ich spożywać kobiety w ciąży i karmiące piersią, gdyż nie ma pewności, czy są dla nich bezpieczne. Zbyt duże spożycie jagód goji obniża poziom cukru we krwi. Poza tym owoce mogą wejść w reakcję z lekami przeciwzakrzepowymi i lekami na cukrzycę, więc jeśli bierzemy tego typu leki, powinniśmy być ostrożni. Wystarczy jednak zachować umiar, by móc czerpać moc z tych małych czerwonych owoców, pełnych dobroczynnych składników!

 

Jagody goji – jak je jeść?

W jaki sposób wprowadzić jagody goji do codziennego menu, by wyjść poza wielokrotnie wypróbowane przepisy? W Tajlandii dodaje się je do zup jako przyprawę, która – tak jak nasz liść laurowy – sprawia, że potrawa zyskuje charakterystyczny smak. My podzielimy się z Wami równie nieoczywistymi inspiracjami – mamy nadzieję, że dzięki nim rozsmakujecie się w jagodach goji na wiele sposobów!

 

Warzywa i cała reszta – sałatka z jagodami goji, batatami i jarmużem

Słodko-wytrawne połączenia świetnie sprawdzają się w sałatkach, dlatego suszone jagody goji mogłyby trafiać do nich znacznie częściej – tak jak gruszki, winogrona czy żurawiny. Ich lekko słodkawy smak będzie przyjemnym akcentem w warzywnych kompozycjach, które warto podkreślić dodatkowo wyrazistym winegretem na bazie octu jabłkowego, oliwy, miodu, soli i pieprzu.

Wygląd jagód goji powinien zainteresować sałatkożerców estetów – są wręcz stworzone do tego, by ożywiać potrawy, świetnie komponują się z zielenią i pobudzają nasz apetyt na pierwszy i kolejny kęs! Do jakiej sałatki będą pasować najlepiej?

Połączenie jarmużu, batatów i komosy ryżowej z suszonymi jagodami goji, miodowym dressingiem i świeżymi ziołami będzie świetnym pomysłem na lunch lub podwieczorek. Co z nimi zrobić? Pokrojone w kostkę bataty podsmaż z odrobiną gałki muszkatołowej (ostrożnie z ilością, ma bardzo wyrazisty smak!), dodaj jarmuż i szalotkę, a gdy warzywa lekko zmiękną, połącz je z ugotowaną komosą ryżową, jagodami goji i winegretem. Wymieszaj i podaj z posiekaną natką pietruszki.

 

Na słodko, ale z supermocą – domowe słodycze z jagodami goji

Jeśli pozwalać sobie na słodkie przekąski, to najlepiej na takie, których misja nie kończy się na trosce o nasze kubki smakowe! O czysty skład słodyczy zadbasz najlepiej, gdy przygotujesz je od podstaw, starannie dobierając surowce. Niech na ich liście znajdą się również jagody goji. Z jakimi słodyczami komponują się najlepiej?

Suszone jagody goji możesz dodać do słodkiej masy na domowe kulki mocy, batony musli lub śniadaniowe ciasteczka. Te ostatnie przygotujesz z kilku łatwo dostępnych i zdrowych składników, np. Musli OneDayMore w połączeniu z nasionami chia, pestkami dyni, jajkami, rozpuszczonym olejem kokosowym i cynamonem.

Połącz suche i mokre składniki w osobnych miskach, a następnie wymieszaj ze sobą ich zawartość tak, by uzyskać jednolitą masę. Uformuj ciasteczka za pomocą łyżki na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i piecz ok. 20 minut w piekarniku rozgrzanym do temperatury 170°C. Najlepiej smakują po kilku dniach, więc nie przejmuj się, jeśli przygotujesz ich nieco więcej – zabierz ciasteczka ze sobą do pracy, przechowuj w zamkniętym pojemniku i sięgaj po zdrowy kęs słodyczy przy śniadaniu i kawie.

 

Owsianka z jagodami goji

Każdy ma swój ulubiony przepis na owsiankę – by zbyt szybko się nie znudziła, warto co jakiś czas zaserwować ją sobie z innymi dodatkami. Obok orzechów, świeżych owoców, nasion i innych ulubionych dodatków ułóż w śniadaniowej miseczce suszone jagody goji i… wgryź się w ich smak!

Energetyczny, czerwony akcent na dobry początek dnia może okazać się lepszy niż łyk kawy. Zwłaszcza gdy masz świadomość, jak wiele cennych składników odżywczych możesz sobie dostarczyć, gdy wprowadzisz jagody goji do diety. Od której inspiracji zaczniesz?