• 25% rabatu w Klubie
  • Darmowa dostawa od 75zł dla Klubowiczów
  • Black Weekend
  • Unia Europejska

Masło orzechowe: czy jest zdrowe na diecie odchudzającej?

Uwielbiamy masła orzechowe – bez dwóch zdań! Ale czy jeśli chcemy utrzymać szczupłą sylwetkę albo wręcz zrzucić kilogramy, możemy pozwolić sobie na orzechową przyjemność? Otóż jak najbardziej!

Nienasycone kwasy tłuszczowe w orzechach – samo zdrowie!

Masło orzechowe uważane było za niezdrowe ze względu na wysoką zawartość tłuszczu. Tymczasem jego szkodliwość okazała się mitem, a kluczem do tej zagadki jest rozróżnienie dwóch rodzajów tłuszczu, o czym powinniśmy pamiętać przy wyborze codziennych przekąsek. Jedne są nasycone, drugie nienasycone – i to te drugie, zawarte właśnie w przecierach orzechowych, mają korzystny wpływ na układ krążenia. Przyczyniają się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi, a co za tym idzie – ryzyka chorób serca.

Błonnik w maśle orzechowym wspomaga odchudzanie

Dużo się o nim słyszy, ale jak konkretnie działa błonnik zawarty m.in. w maśle orzechowym? Przyczynia się do obniżenia stężenia glukozy, poziomu cholesterolu całkowitego i trójglicerydów we krwi, a także usprawnia perystaltykę jelit. Wiążąc wodę, pęcznieje w żołądku – usprawnia dzięki temu metabolizm i zwiększa uczucie sytości – jest więc naszym kolejnym sprzymierzeńcem w walce z otyłością!

Masło orzechowe w diecie sportowca

Wiadomo, że oprócz diety w odchudzaniu istotna jest aktywność fizyczna. Z kolei aktywność fizyczna wymaga sama w sobie szczególnej diety – i uwaga – powinno się w niej znaleźć masło orzechowe!

Zawarte w nim witaminy z grupy B wspomagają układ odpornościowy i nerwowy, a witamina B3, czyli niacyna, odpowiedzialna jest za utrzymanie prawidłowego metabolizmu energetycznego oraz przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia. Co więcej, znaczącą rolę jako budulec masy mięśniowej spełnia oczywiście białko. W maśle orzechowym jest go ponad 20 gramów na 100 gramów produktu! Pełnowartościowe białko roślinne świetnie sprawdza się u sportowców wegan.

Masło orzechowe: indeks glikemiczny

Orzechy mają niski indeks glikemiczny oraz obniżają wartość ładunku glikemicznego posiłku. Do ryżu, kaszy, makaronu czy innego opartego na węglowodanach dania dodaj łyżkę orzechowej pasty, a zawarty w niej tłuszcz spowolni przyswajanie węglowodanów, co zmniejszy wyrzut insuliny.

Masło orzechowe: inne właściwości zdrowotne

Jeszcze tryptofan. Wpływa na zdolność koncentracji i prawidłową pracę mózgu, co powinno mieć znaczenie dla osób pracujących umysłowo i przemęczonych.

A dla pragnących być nie tylko szczupłymi, ale też pięknymi – witamina E. Masło orzechowe zawiera ten antyoksydant nazywany witaminą młodości, który zabezpiecza komórki przed działaniem wolnych rodników.

Jakie masło orzechowe jest zdrowe?

Kiedy wybierasz pastę orzechową, czytaj etykiety. Pamiętaj: im więcej orzechów, tym lepiej. Prawdziwe masło orzechowe powinno składać się z nich w 100%, a nie 50-60%, jak bywa w przypadku kiepskich produktów pełnych syropu glukozowego, cukru, soli i oleju palmowego. Ten ostatni zawiera ok. 50% kwasów tłuszczowych nasyconych, które (szczególnie w postaci utwardzonej) są szkodliwe dla zdrowia, powodując wzrost cholesterolu LDL we krwi i sprzyjając otyłości. Nie każde masło orzechowe, jak widać, może służyć Twojej sylwetce…

Pamiętaj też, że masło orzechowe możesz zrobić samemu!

Jak zrobić masło orzechowe?

Nic prostszego! Wystarczy, że wrzucisz orzechy do blendera, zmiksujesz i przełożysz do słoiczka! Wówczas masz pewność, że Twoje własne masło orzechowe zrobione jest w 100% z orzechów bez zbędnych dodatków.

Z czym jeść masło orzechowe?

W diecie odchudzającej znaczenie ma nie tylko to, co się je, ale także z czym. Dlatego pasty orzechowe bogate w tłuszcze polecamy jeść z jaglankami, owsiankami i kanapkami – tu wybierajcie najlepiej pieczywo z mąki gryczanej, o niskim indeksie glikemicznym, lub orkiszowej, o wysokiej zawartości błonnika pomagającego dbać o linię.

No i oczywiście owoce! Masło orzechowe dodawaj do deserów z bananów, truskawek, jabłek, granatów.

Pochodzący z Ameryki pomysł na połączenie masła orzechowego z pomidorem może być dla niektórych wyzwaniem, ale orzechowy posmak w warzywnej sałatce to coraz modniejsze rozwiązanie.

Orzechowe masło robi też furorę w daniach kuchni chińskiej, indyjskiej, w lodowych deserach, wytrawnych sosach, koktajlach i ciastkach. Jedzcie zatem pasty z orzechów, na zdrowie!

Komentarze:

Brak komentarzy