ZDROWY LIFESTYLE – JAK SIĘ ZMOTYWOWAĆ?

Okazji, by sobie coś postanowić, jest nieskończenie wiele. Przed Nowym Rokiem przygotowujemy listę wyzwań. Niejednokrotnie po świątecznej uczcie na pierwszym miejscu ląduje hasło „zdrowe odżywianie”. Zbliża się wiosna – postanawiamy, że zgubimy zimowy tłuszczyk. Nadchodzą upragnione wakacje – zobowiązujemy się, że zaczniemy regularnie ćwiczyć. Wszelkie plany, mające na celu poprawienie jakości naszego życia, są godne pochwały. Co jednak uczynić, by nasze zamiary pozostały z nami na dłużej? Poznaj 5 sposobów, jak się zmotywować!

1. Rób to, co sprawia Ci przyjemność!

Dieta, ćwiczenia, zdrowe nawyki żywieniowe – jeśli te hasła kojarzą Ci się z czymś trudnym, nieprzyjemnym, to niełatwo będzie o sukces. Prawda jest taka, że w każdej z tych dziedzin mamy wielkie pole manewru. Diet jest mnóstwo. Jeśli dobrze się w nich rozeznasz, z pewnością znajdzie się taka, która będzie odpowiadała Twoim upodobaniom. Możesz również skorzystać z pomocy dietetyka, który pomoże ułożyć dietę uwzględniającą zarówno Twoje potrzeby żywieniowe, jak i ulubione produkty, smaki. Dieta nie musi się wiązać z samymi wyrzeczeniami!

Chcesz zgubić zbędne kilogramy? Decydujesz się na ćwiczenia, siłownię… ale nie sprawia Ci to przyjemności. Pomyśl, w jaki sposób lubisz się ruszać. Może uwielbiasz tańczyć? Zapisz się na zajęcia taneczne! Może jesteś typem biegacza? A może zawsze chciałeś poznać sztuki walki? Znajdź aktywność, z której czerpiesz radość. Każda forma ruchu przyniesie korzystne skutki. Warto przyjrzeć się również zajęciom zorganizowanym na siłowniach – fitness, zumba, pilates, joga, trampoliny, tabata – naprawdę jest w czym wybierać.

Zmiana nawyków żywieniowych powinna być przemyślana. Nie wywracaj swojego jadłospisu do góry nogami z dnia na dzień. Zacznij od małych kroków – np. wyeliminuj cukier z diety, zrezygnuj z kupnych słodyczy, zamiast tostów z serem jedz na śniadanie owsiankę z ulubionymi owocami. Kupne batoniki zastąp domowymi batonami musli. Znajdź alternatywy dla przyzwyczajeń, które chcesz zmienić. Wprowadzaj je stopniowo. Jeśli dane rozwiązanie Cię nie satysfakcjonuje – szukaj dalej!

2. Metoda 5 minut

Najtrudniej jest zacząć. Chcesz biegać. Marzysz o maratonach, ale jest ten mały drobniutki szczegół – trudno Ci się zebrać. Ustal ze sobą, że daną aktywność będziesz wykonywać regularnie, ale przez maksymalnie 5 minut. Jak już odpowiednio się ubierzesz, włożysz buty, wyjdziesz na zewnątrz, okaże się, że 5 minut to żaden wysiłek! Najprawdopodobniej w naturalny sposób wydłużysz ten czas i wrócisz do domu bardziej usatysfakcjonowany.

3. W grupie siła

Rozejrzyj się wokół siebie, porozmawiaj ze znajomymi. Być może ktoś ma podobne postanowienia do Twoich. Połączcie siły! Motywujcie się nawzajem. Wybierzcie się wspólnie na zajęcia sportowe. Pijesz za mało wody? Umów się z koleżankami z pracy, że będziecie się pilnować i wspólnie motywować, by ten nowy nawyk utrwalił się na dobre. Mówi się, że w grupie tkwi siła – i to prawda. Po pierwsze – możecie się motywować. Po drugie – jeśli natraficie na trudności, możecie o tym porozmawiać i wspólnie poszukać rozwiązania problemu. Może nie tylko Ty się zmagasz z wytrwaniem w postanowieniu? Kolejnym zabiegiem, który wpływa pozytywnie na utrzymanie powziętych postanowień, jest mówienie o tym publicznie. Im więcej osób wie, że zmieniasz swoje nawyki, tym więcej osób będzie zainteresowanych ostatecznym efektem. Będziesz czuł się zobowiązany, by doprowadzić sprawę do końca.

4. Inspiruj się!

Prawda jest taka, że nie jesteś pierwszą osobą w historii świata, która próbuje przejść na dietę lub chce regularnie uprawiać sport. Poszukaj pozytywnych, inspirujących historii. Poczytaj relacje osób, które przeszły na dietę i były wytrwałe w jej stosowaniu – teraz cieszą się świetnymi efektami. Zobacz, jak zmieniło się ich życie. Poszukaj historii osób, które biegają w maratonach, i zobacz, jak wyglądały ich początki w tym sporcie. Takie relacje potrafią zarażać chęcią do działania. Poza tym czyjś sukces przekłada się na pozytywne nastawienie do zadania. Jeśli innym się udało, dlaczego miałoby się nie udać Tobie?

5. Nie czekajcie na idealną chwilę!

Skończ z usprawiedliwianiem siebie samego. Każdy moment jest dobry, by ruszyć do działania. Zdrowe nawyki żywieniowe nie muszą czekać, aż rozpocznie się nowy tydzień. Bieganie nie musi czekać na kolejny dzień. Dieta nie musi rozpoczynać się od nowego miesiąca. Jesteśmy mistrzami w wymyślaniu sobie wymówek. Brzydka pogoda, złe samopoczucie, zmęczenie – zazwyczaj to one są powodem tego, że nie podejmujemy działania. Nie sabotuj sam siebie, nie przeszkadzaj sobie w drodze do sukcesu!