Orzechy nerkowca

Delikatny, słodkawy, maślany smak, z lekko wyczuwalną słoną nutą, charakterystyczny kształt i miękka struktura sprawiły, że orzechy nerkowca znalazły wszechstronne zastosowanie w kuchni na całym świecie. Ale to nie tylko walory smakowe spowodowały, że nerkowce zagościły w naszych jadłospisach. Orzechy te są cennym źródłem składników mineralnych, a tym samym prawdziwym skarbem dla naszych organizmów, o czym w tym artykule opowiemy.

 

Skąd pochodzą orzechy nerkowca?

Drzewem, któremu zawdzięczamy te niezwykłe owoce, jest nanercz zachodni, zwany też nerkowcem zachodnim, orzechem nanerczowym albo orzechem cashew. To gatunek drzewa spokrewniony z mango i pistacją. Wywodzi się z tropików południowoamerykańskich, a dziś na szeroką skalę uprawiany jest też w Indiach, Wietnamie i środkowej Afryce.

Orzechy nerkowca rosną w pestkach tzw. jabłek nadnerczowych.  Jądra tych jabłek są również jadalne, mają soczysty miąższ i kwaskowato-słodki smak. Zawierają dużą ilość pektyn, a ich sok jest bogaty w witaminę C i B2. Sporządza się z nich winogalaretkidżemy i marmolady.

Z łupin orzecha z kolei wytwarza się olej, który ma silne właściwości odkażające, dlatego znalazł zastosowanie w produkcji lakierów, impregnatów i środków dezynfekujących. Zewnętrzna łuska orzecha zawiera bardzo żrący, żywiczny sok, który może poparzyć skórę.

Wartości odżywcze i właściwości orzechów nerkowca

Orzechy nerkowca zawierają witaminy K, B6 i niacynę. Witamina K zwiększa krzepliwość krwi, wykazuje działanie przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze oraz przeciwzapalne. Witamina B3, niacyna, wpływa kojąco, dodaje energii, a także poprawia koncentrację i pamięć.

Jeszcze większe jest bogactwo minerałów w nerkowcach. Potas – niezbędny dla prawidłowej pracy serca, fosfor – odpowiadający za zdrowe i mocne kości, miedź – odpowiedzialna za szereg procesów, w tym – obok cynku, także obecnego w nerkowcach – za stan naszych włosów i skóry. Orzechy są także bogate w magnez, który jest fundamentalnym dla naszego zdrowia minerałem. Przede wszystkim odpowiada za zdrowie układu nerwowego, łagodzi stres, poprawia koncentrację, dodaje energii, pozytywnie wpływa na trawienie, chroni przed toksynami z pożywienia, buduje kości i zęby, redukuje napięcie mięśniowe, zapobiegając tym samym skurczom, i… moglibyśmy jeszcze długo wymieniać. Kolejnym minerałem, którego źródłem są nerkowce, jest żelazo, niezbędne w wytwarzaniu hemoglobiny, czyli czerwonego barwnika krwi, i dostarczaniu tlenu do wszystkich żywych komórek organizmu.

Nerkowce są także bogate w luteinę i zeaksantynę, które dbają o zdrowie naszych oczu.

Badania dowiodły, że orzechy nerkowca mogą chronić przed rozwojem cukrzycy typu 2, a dzięki zawartości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych redukują ryzyko chorób serca i układu krwionośnego.

 

Nerkowce na tle innych orzechów

Choć inne orzechy, np. migdały, zawierają więcej błonnika i białka niż nerkowce, to udowodnione działanie antynowotworowe i prozdrowotne (serce), a także ich właściwości sprzyjające utrzymaniu prawidłowej masy ciała oraz najwyższa wśród orzechów zawartość żelaza sprawiają, że są one zdecydowanie cennym rodzajem bakalii w naszej diecie.

Indeks glikemiczny orzechów nerkowca wynosi zaledwie 15, zatem są one bezpieczne dla diabetyków.

Nerkowce mają dość wysoką kaloryczność – 558 kcal na 100 gramów, ich źródłem są kwasy tłuszczowe. Nerkowce oferują nam tzw. dobre kalorie i ich umiarkowane spożycie może pomóc w diecie redukcyjnej.

Nerkowce w naszej kuchni

Kulinarne zastosowanie nerkowców jest niemal nieograniczone. Popularne są jako surowa, nieprzetworzona przekąska. W tej postaci orzechy nerkowca są najcenniejsze pod względem odżywczym. Często możemy też je znaleźć w wersji uprażonej, pieczonej, nieraz solonej, karmelowej lub w różnych innych smakowych wariacjach.

Surowe są doskonałym dodatkiem do musli, owsianek, wypieków, deserów. Sprawdzą się także jako posypka do sałatek warzywnych. Z nerkowców możemy przyrządzić pełnowartościowe masło orzechowe, a nawet wegański napój przypominający mleko. Mogą też stanowić świetną bazę do wyrobu różnych past i z powodzeniem zastąpić w pesto np. droższe orzeszki pinii. Orzechy te są idealnym składnikiem deserów, ciast, m.in. pysznego wegańskiego sernika z nerkowców.

W Indiach nerkowce dodaje się do tradycyjnego curry, w kuchni tajskiej posypuje się nimi słynną potrawę pad thai. We Włoszech orzechy nerkowca dodaje się do dań obiadowych, makaronów i zapiekanek. Popularne są tam również czekolady z całymi orzechami nerkowca oraz likier zwany kaju.

 

Czy wszyscy możemy jeść nerkowce?

Nerkowce tak jak inne orzechy zaliczamy do alergenów. Zatem uczuleni na orzechy powinni mieć się na baczności. Wszyscy muszą też uważać na nerkowce o zatęchłym smaku, który zyskują w kontakcie z wilgocią, ponieważ mogą one powodować spore dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Lepiej kupować nerkowce w paczkach, chronione przed wilgocią i światłem, niż takie sprzedawane luzem.

Nerkowce, dzięki bogactwu wartości odżywczych, są bardzo cennym składnikiem diety, więc gdy następnym razem najdzie Was ochota na małą przekąskę, sięgnijcie po nie – bo warto.